Hvis du har været med bil i København, så ved du helt sikkert, at det kan være mere end svært at finde en parkeringsplads. Presset på de relativt få pladser er således enormt, men det ser ikke ud til at blive bedre.
Snarere bliver det modsatte en realitet. I går vedtog politikerne i Københavns Teknik- og Miljøudvalg nemlig en plan, der sløjfer 600 ud af i alt cirka 1.050 offentlige parkeringspladser i den såkaldte Middelalderby.
Det er næsten 60 procent.
I løbet af 2023 skal p-båsene vige pladsen til gengæld for bredere fortove, cykelstier og træer i den mest centrale del af København - området mellem Rådhuspladsen, Nørreport og Kongens Nytorv.
- Det gør vi for at få en fredelig Middelalderby, hvor det er mennesker, der har førsteprioritet fremfor biler, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (Ø) til DR og tilføjer:
- Og samtidig giver det en god effekt i forhold til klimaet, fordi vi får færre, der kører ind i bil til midten af byen, siger hun.
For den københavnske bilejer er dog lidt hjælp at hente. Beboere i området vil nemlig få tilbudt parkering i p-hus i stedet. Værre ser det ud for dem, som kører til København udefra.
Bilisternes organisation, Forenede Danske Motorejere (FDM), frygter, at man bare flytter problemet med parkeringspladser, så folk i stedet kæmper om pladserne på bro-kvartererne.
- Vi kan godt have den frygt, at der kommer sådan en gøgeunge-effekt, hvor man som ringe i vandet stille og roligt skubber problemerne længere og længere ud i kommunen og til sidst måske helt ud af kommunen, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.