Julen står for døren - men det er ikke ligefrem en tidlig julegaver, der møder en række danske bilister.
I disse dage modtager adskillige danske bilister nemlig rudekuverter med ’ferieminder’ fra Italien.
Det oplyser FDM i en pressemeddelelse.
Og det er ikke de sjove ferieminder, fra kør-selv-ferien til sydens sol. Tværtimod er det en række kedelige ‘feriehilsner’ der lige nu havner hos danskerne.
Beskedens indhold er nemlig ikke at råbe hurra for. Humlen er, at de opkræver danskerne for gamle ubetalte vejafgifter.
Og kravene spænder fra få hundrede kroner til i enkelte tilfælde op til flere tusinde kroner.
Langt de fleste af opkrævningerne er sendt fra det italienske inkassoselskab Nivi SpA, der indkasserer kravene på vegne af de italienske myndigheder.
Nogle af kravene går på nyere forseelser, mens enkelte ligger hele ni år tilbage i tiden.
Og selvom man skal mange år tilbage, så anbefaler FDM, at man betaler, hvis man erkender forholdet.
Beløbene stammer oftest fra motorvejsafgifter, der ikke er betalt. Det kan skyldes, at danske bilister har overset, at de eksempelvis har skullet tilmelde sig tjenester, som aflæser og opkræver betaling for kørsel på motorveje.
Det er ikke usædvanligt, at danske bilister også får bøder for at køre i italienske miljøzoner eller bykerner, der ellers er lukket af for trafik.
Det er nemlig ikke første gang, at FDM har set eksempler på, at danske bilister har forvildet sig derind, hvor de så er blevet blitzet.
FDM er også bekendt med, at bilister er blevet blitzet flere gange af samme kamera, fordi de ikke har kunnet finde ud af en miljøzone, hvilket kan udløse flere afgifter inden for få minutter.
”Er man uenig i kravet, eksempelvis fordi man mener, kravet allerede er betalt, eller at man slet ikke har været på stedet, er det vigtigt, at man hurtigt gør indsigelse over for dem, man er blevet kontaktet af, for eksempel myndigheden eller inkassoselskabet”, siger jurist i FDM Jannik Hermansen.
FDM har været i kontakt med Forbruger Europa, der hjælper danskere med deres rettigheder for køb og andre forbrugerforhold i EU. Forbruger Europa oplyser følgende til FDM:
”Hvis man har fået en opkrævning fra Nivi SpA, som man ikke er enig i, skal man hurtigst muligt gøre opmærksom på det på skrift. Man kan henvende dig til dem via e-mail-adressen: nivispa@nivi.it.”