Blev nægtet hjælp i Føtex: Blinde Kim måtte gå hjem uden varer: "Det var enormt ydmygende"

Nils Würtzenfeld

425 uger siden

|

18/11/2016
En blind Føtex-kunde måtte gå tomhændet hjem, da butikkens medarbejdere ikke havde tid til at hjælpe ham. Nu undskylder Føtex.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I modsætning til de fleste mennesker er det bestemt ikke let for Kim Preuthun at skrive en indkøbsseddel og gå ud og handle.

Kim er nemlig blind, og derfor køber han sjældent ind på egen hånd. Det skriver TV2 Lorry.

Når han endelig bevæger sig ud for at skaffe de mest nødvendige dagligdagsindkøb, er der ikke tale om særlig mange varer, ligesom Kim også altid får hjælp til sine indkøb af forskellige butiksansatte.

Men da Kim Preuthun torsdag besøgte Føtex i Ballerupcentret – et sted han plejer at handle – måtte han dog gå hjem med en ydmygende oplevelse i steder for varerne på sin indkøbsliste.

For selvom Kims besøg fandt sted midt på dagen klokken 14, og selvom der ikke var mange kunder i butikken, så fik han alligevel at vide, at man ikke kunne hjælpe ham med at handle.

- Jeg fik simpelthen beskeden, at 'det kan vi ikke i dag'. Begrundelsen var, at hende, som plejer at hjælpe mig, lavede noget andet, forklarer Kim Preuthun til TV2 Lorry.

Normalt plejer Kim at aflevere sin indkøbsseddel ved skranken i Føtexs kundeservice, hvorefter personalet er søde til at finde de få varer for ham, men torsdag måtte Kim Preuthun vende tomhændet hjem og følte sig efterfølgende både skuffet og ked af det.

- Det var enormt ydmygende at stå der med masser af penge og en nedskreven indkøbsliste. Jeg gik hjem i stedet for at gå et andet sted hen, fordi jeg blev ked af det. De kunne ligeså godt have sagt smut pomfrit, lyder det fra Kim Preuthun.

TV2 Lorry har efterfølgende kontaktet Dansk Supermarked, som beklager den uheldige episode.

- Der er bare at sige, at vi har fejlet i denne situation. Hvilket vi meget gerne vil undskylde for, meddeler kommunikationsmedarbejder Kasper Reggelsen.

- Det, der er er sket i det her tilfælde, er, at en enkelt kundeservicemedarbejderen har haft en dårlig dag. Desværre. Derfor har vores varehuschef også talt situationen igennem med vores medarbejdere, så vi er helt skarpe på at levere den gode kundeservice, som vi vægter rigtig højt i huset, lyder det fra Kasper Reggelsen.

Kim Preuthun forklarer dog, at han har oplevet lignende episoder i flere andre supermarkeder, ligesom han også har andre synshandicappede venner, der har været udsat for samme problematikker, når de har handlet.