Bente fik at vide, at hun var en sur kælling: Nu handler hun ikke i Bilka længere

Henrik Rothenbücher

199 uger siden

|

01/03/2021
Indland
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Da Bente blev kaldt for en sur kælling i Bilka, blev det for meget. Nu nægter hun at handle i det store supermarked.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I dag åbner detailhandlen igen, efter flere måneders nedlukning. At kunderne ikke har kunne handle i de sædvanlige butikker, har muligvis betydet at varehuse som Bilka, har haft ekstra mange kunder. 

I den seneste tid har Bilka blandt andet også oplevet, at være nødsaget til at ændre åbningstider i udvalgte butikker, fordi grupper af unge "hænger ud" i varehuset om aftenen. Derudover har der også været omtale i medierne, da flere kunder bruger varehuset til "udflugt", hvor hele familien hygger sig med at handle sammen. Det kan du læse mere om her:

Men noget tyder på, at problemerne ikke er helt ovre - og nu tager 77-årige Bente Buck bladet fra munden. Hun efterlyser at Bilka tager initiativ til at håndhæve retningslinjerne, der er lavet i forbindelse med corona.

Bente har diabetes og en lungesygdom, som betyder at hun skal passe ekstra godt på sig selv i denne tid. Det synes hun dog er rigtig svært, når hun handler i Bilka i Horsens. Det skriver Horsens Folkeblad.

På grund af lungesygdommen har Bente en rollator og en iltflaske med sig, som naturligvis også er med når hun handler ind. På trods af, at hun åbenlyst er i risikogruppen - så tager mange af de andre kunder ikke hensyn til hende. 

Faktisk har Bente både oplevet at folk handler ind i flok, går imod pilene, ikke holder den anbefalede afstand - og ikke mindst svarer hende grimt igen.

Blev ked af det

I særdeleshed har én oplevelse sat sine spor og faktisk handler Bente ikke i Bilka længere. 

"Det var en dag, hvor jeg ville købe noget brød hos bageren i Bilka. Mens jeg stod foran montren, var der to mænd, som rakte armene ind foran mig, og jeg bad dem holde afstand. Så fik jeg at vide, at jeg var en sur kælling, fortæller hun og tilføjer:

"Det blev jeg ked af."

Derfor har hun den seneste tid gjort sine indkøb i andre forretninger, fordi hun ikke mener, at Bilka har taget nok initiativ til at håndhæve retningslinjerne. Bente savner at der eksempelvis var vagter i butikken, der sikrede at kunderne overholdt afstand og overholdt anbefalingerne under deres indkøb.

Varehuschef Martin Enevoldsen hos Bilka i Horsens, fortæller til avisen at det er korrekt, at ikke alle kunder er gode til at overholde anbefalingerne. Dog oplever de faktisk, at de fleste følger anbefalingerne og passer godt på hinanden.

I samme ombæring påpeger han, at der er netop er tale om anbefalinger og ikke direkte retningslinjer. 

"Selvom vi opfordrer kraftigt til det, kan vi ikke forhindre, at kunder går ind sammen, da det kun er en anbefaling. Og vi skal også have for øje, at der naturligvis kan være mange kunder, der har brug for hjælp til at handle eller måske er alene med små børn, der gør, at indkøb ikke kan klares på egen hånd," siger han.

Han kommenterer også på Bentes forslag om vagter, hvor han fortæller at der allerede er personale, service personale og vagter, der hjælper i butikken. Samt at der er skiltet og at Bilka via butikkens højtalere informerer kunderne om anbefalingerne.