Det er ikke nemt, at lokke kunder ind i banken til et møde om privatøkonomi.
De fleste ville da nok heller ikke smide hvad de har i hænderne, for at drøne ned i banken i tide og utide.
I Handelsbanken vil man dog rigtig gerne lokke flere kvinder indenfor, og derfor har banken inviteret kvinderne ind forretningen med en helt særlig invitation, skriver Berlingske Business.
I bankens filial på Amager, kan kvinderne nemlig høre om deres families privatøkonomi, der skal sikre ‘tryghed,’ imens der sidst på aftenen kan ‘få inspiration til hverdag, fest og fritid med forårets og sommerens skonyheder', som der står i invitationen.
Den form for invitation målrettet kvinderne falder ikke i god jord hos det danske center for kønsforskning, KVINFO.
- Altså, lever Handelsbanken stadig i 50'erne? Det her sender jo det signal, at man er nødt til at lokke med sko, hvis man vil have kvinder til at diskutere privatøkonomi. Det er useriøst, siger konstitueret direktør for KVINFO, Suzanne Moll.
Hos Handelsbanken indrømmer man da også, at arrangementet ikke rammer plet, når det handler om at informere kvinder på en ordentlig måde.
- Signalerne er helt skæve, det er jeg helt enig i. Den pågældende filial har haft efterspørgsel fra kunderne på det her, men det her et vigtigt emne, som ikke skal poppes op på den måde, som det sker her, siger kommunikationsdirektør i banken, Anette Haaning.
Hun påpeger, at det er den enkelte filial, der selv bestemmer, hvilke type arrangementer,de afholder, og at kunderne selv havde efterspurgt det pågældende arrangement.