Fup-opkald.
Det er omdrejningspunktet for den hidtil mest omfangsrige sag om ulovligt telefonsalg og grov vildledning, som lige nu ligger hos Forbrugerombudsmanden. Det skriver Jyllands-Posten.
Det er energiselskabet Velkommen A/S og virksomhedens fire samarbejdspartnere, der udgiver sig for at være Dansk Strøm Analyse, Statens Strømanalyse, Dansk Elanalyse eller på anden måde giver forbrugeren det indtryk, at der er tale om en uvildig og/eller offentlig analysevirksomhed.
“Dit strømselskab er gået konkurs”
I artiklen i Jyllands-posten fortæller ergoterapeut Hans Christian Skyggebjerg Pedersen, hvordan han blev snydt af en strømsælger, der ringede og fortalte, at hans strømselskab, Ewii, var gået konkurs, og at han derfor skulle skifte selskab.
Og det er netop en af måderne, at selskabet vildleder og snyder på. De udgiver sig for at være forbrugerens tidligere eller nuværende energiselskab og lyver derefter om, at forbrugerens hidtige energiselskab er lukket eller solgt. Herefter giver de falske oplysninger om mulige besparelser.
“Det er ikke urigtige oplysninger, som man kommer til at give ved en fejl. Jeg vil betegne det som bevidst vildledning, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Jyllands-Posten.
Ifølge Jyllands-Posten er klagerne væltet ind, og selskabet, der er ejet af en dansk Dubai-rigmand og en tidligere natklubejer, er meldt til politiet. Det er anden gang på et år, at forbrugerombudsmanden har politianmeldt Velkommen. Selskabet er anklaget for at have foretaget 128 ulovlige opkald til forbrugere og at have vildledt dem 91 gange under samtalerne.