86-årige Ole snød svindleren: Nu kommer han med en vigtig opfordring til andre ældre

Kamille Isaksen

4 uger siden

|

22/10/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
86-årige Ole tog sagen i egen hånd.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Flere ældre bliver udsat for svindel, og bedrageri mod denne gruppe er steget markant de seneste år.

Svindlerne benytter sig ofte af telefonopkald og manipulerer ofre til at udlevere følsomme oplysninger eller kortdata.

For mange ældre kan sådanne opkald være svære at gennemskue, men enkelte formår at vende situationen til deres fordel.

Én af dem er den 86-årige Ole Sterndorff, der i stedet for at lade sig snyde af en svindler, endte med at få vedkommende anholdt.

I august blev Ole Sterndorff kontaktet af en person, der præsenterede sig som "Tom".

Den fremmede påstod, at Oles bankkonto var blevet hacket, og at 8.364 kroner var forsvundet.

Sådan skriver Kristelig Dagblad ifølge TV 2.

Mens mange nok ville lægge røret på i mistanke om svindel, besluttede Ole sig for at tage sagen i egen hånd.

Lagde en fælde

I stedet for at afslutte samtalen, valgte Ole at spille med på svindlerens spil.

Han ændrede sin stemme og lod som om, han var en ældre, sårbar mand, alt imens han internt mistænkte, at der var noget galt.

Da "Tom" bad ham lægge sit dankort under dørmåtten i en kuvert, gik Ole med på planen – men med en twist.

Ole lagde en kuvert ud foran sin hoveddør, men i stedet for sit dankort, placerede han et gult visitkort i kuverten.

I mellemtiden havde Oles kone, Pia, kontaktet politiet, der hurtigt rykkede ud og skjulte sig tæt på huset for at fange svindleren på fersk gerning.

Da svindleren dukkede op og forsøgte at hente kuverten, sprang politiet frem og anholdt ham på stedet.

Selvom Ole Sterndorff med succes tog sagen i egen hånd og endte med at få svindleren anholdt, er han klar i sin advarsel til andre ældre: Tag ikke selv sådanne chancer.

Han håber, at hans historie kan hjælpe med at gøre andre mere opmærksomme på denne type svindelnumre.

Ole opfordrer andre til at være skeptiske, når de modtager opkald fra personer, der påstår at repræsentere banker eller myndigheder.

Han understreger vigtigheden af at stille spørgsmål og aldrig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.

Hvis noget virker mistænkeligt, skal man afslutte samtalen med det samme.