Model og influencer Philine Roepstorff er kommet på kant med loven. Hun har modtaget et høringsbrev fra Forbrugerombudsmanden, da hun angiveligt har begået fejl på en række opslag på sin Instagram.
Tilsyneladende har hun brudt markedsføringsloven, da hun har linket til og 'tagget' en række virksomheder, uden at informere sine mere end 400.000 følgere om, at der var tale om reklame.
"Forbrugerombudsmanden anklager mig for at lave falsk reklame. Fordi jeg har lagt billeder ud og tagget brandet," fortæller modellen i det seneste afsnit af tv-programmet 'Bendtner & Philine' ifølge SE og HØR.
I programmet får man dog indtryk af, at Philine Roepstorff ikke er helt enig i det brev, som hun har modtaget. Hun påpeger nemlig, at flere af de opslag, som Forbrugerombudsmanden mener er reklame, indeholder billeder af tasker, som hun har fået i gave af hendes ekskæreste Nicklas Bendtner.
Til trods for, at der er tale om gaver, bliver det dog alligevel betragtet som værende skjult reklame, da hun har tagget de virksomheder, der enten sælger eller producerer de ting, der er med på billederne.
Philine fortæller dog, at det ikke er for at reklamere, men derimod for at undgå spørgsmål fra sine mange følgere, der er meget interesserede i at vide, hvilke mærker, som hendes tøj og tilbehør er fra.
I det seneste afsnit 'Bendtner & Philine' gør hun det dog klart, at hun ikke mener, at der er tale om skjult reklame fra hendes side af, da hun ikke er blevet betalt for at fremvise produkterne.
"Falsk reklame er, hvis du bliver hyret til at reklamere for et brand, men ikke skriver reklame på," lyder det fra hende i programmet.
Hun fremhæver herefter igen, at det drejer sig om, at hun ikke vil have en masse beskeder om, hvor hendes tøj og tilbehør er købt henne. For at undgå dette, vælger hun i stedet at 'tagge' dem.
I tv-programmet fortæller Philine Roepstorff ikke nærmere om, hvad hun kan forvente af straf, men den normale praksis i sådanne sager er, at der udstedes en bøde. Størrelsesordenen på denne bøde kan variere meget.