Onsdag lancerer teleselskabet Tjeep et nyt abonnement. Kort fortalt kan man sænke prisen på sit mobilabonnement ved at acceptere, at der kommer en reklame i røret, når man ringer.
Reklamen varer, indtil personen i den anden ende tager telefonen. Det skriver Ritzau.
I forvejen er priserne på telefoni i Danmark blandt de laveste i Europa. Det nye abonnement gør det muligt at få prisen endnu længere ned.
- Det er noget, folk skal vænne sig til. Men vi ser det her på samme måde som med ellerten i sin tid. Den var der en del, der grinede af dengang, men det gør de jo ikke længere, når de ser en Tesla, siger Kim Damkær, der er direktør for Tjeep.
Et lignende tilbud fra det tidligere Sonofon blev lanceret for 20 år siden. Det slog dog aldrig rigtig an og blev derfor droppet. Dengang indebar abonnementet, at man fik 10 sekunders uafbrudt reklame for hver to minutters samtale.
Direktøren for Tjeep er dog ikke bange for, at selskabets kunder vil reagere som Sonofons gjorde i sin tid.
- Man behøver ikke ændre adfærd for at bruge Freebird. Man ringer op, som man plejer, og man gennemfører sin samtale, siger han.
Man får mulighed for at vælge brancher til og fra. Bliver man træt af reklamerne, kan man slå dem fra og betale en almindelig pris for abonnementet.
Abonnementet, som kaldes Freebird, koster som udgangspunkt 69 kroner om måneden og inkluderer 10 timers tale og to gigabyte data. De første tre måneder er abonnementet dog gratis, hvis man lytter til mindst 90 reklamer om måneden.