Inflationen er i de seneste måneder aftaget en lille smule, hvilket naturligvis er godt. Man kunne derfor fristes til at tro, at priserne også følger med ned.
Desværre er det ikke nødvendigvis tilfældet, da dyre prisaftaler blandt andet kan holde priserne oppe.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser da også, at 40 procent af virksomheder inden for detailhandlen ventes at hæve priserne yderligere i de kommende tre måneder.
Hos fødevarevirksomheder står det værre til, for her forventer ⅔ dele af hæve priserne. Faktisk forventer kun 1 procent at sænke priserne.
- Det er aftaget lidt i forhold til foråret sidste år, men det er stadig et ret markant pres, der venter danskerne, når de skal ud at handle ind, siger Brian Friis Helmer, privatøkonom i Arbejdernes Landsbank, til TV 2.
Råvarepriser, fragtrater og energipriser er ellers faldet i forhold til da de toppede i løbet af sidste år.
Derfor burde prisen også falde, men det kan tage tid, fortæller Brian Friis Helmer.
Det skyldes, at prisaftaler indgås for flere måneder af gangen. Dermed kan nuværende aftaler omfatte priser, som stammer fra måneder tilbage.
Thise Mejeri i Nordjylland er en af de virksomheder, som har hævet priserne på sine produkter i både 2022 og 2023.
Direktør Poul Johannes Pedersen siger til TV 2, at man aldrig har hævet priserne så meget før.
Selvom mange faktorer såsom løn og emballage spiller ind, så regner Poul Johannes Pedersen dog med at 2023 bliver et bedre år end 2022 rent prismæssigt.