I disse tider med tårnhøj inflation forsøger mange danskere at spare, hvor der spares kan.
Ét af de steder, hvor rigtig mange danskere har skåret ned og fortsat forsøger at skære mere ned, er på madbudgettet.
Her kan man nemlig forholdsvis nemt og hurtigt spare nogle hundrede kroner om måneden ved at handle efter tilbud, dato-varer og lignende.
Der er dog endnu flere penge at spare, hvis man formår ikke at falde for supermarkedernes psykologiske tricks, som får forbrugerne til ubevidst at bruge flere penge.
Derfor er det en god ide at kende disse tricks, så man kan undgå dem.
Læs med herunder, hvor Matthias Niggehoff , der er salgspsykolog og administrerende direktør i konsulentbureauet 'IFV Performance GmbH', som vejleder supermarkeder om emnet, forklarer, hvilke tricks supermarkeder som Netto, Rema 1000 og Aldi bruger til at få dig til at købe flere varer end planlagt.
Kunderne kommer hele butikken rundt
Ét af de vigtigste 'våben', som supermarkederne har til at få flere penge ud af forbrugernes lommer, er butikkens indretning.
Her er butikker som IKEA, Flying Tiger og Normal et pragteksemplar på butikker, som udnytter indretningen til fulde.
I disse butikker bliver forbrugerne nemlig guidet gennem hele butikken, og man kan derfor næsten ikke undgå at komme forbi alle afdelinger, selvom man kun skal have én enkelt ting eller to.
På den måde er forbrugerne mere tilbøjelige til at købe varer, som de ikke skulle have, fordi de bliver fristet, når de går forbi.
Pizzaeffekten
En anden måde at udnytte indretningen til at få fat i kundernes penge er ifølge Niggehoff noget kaldet pizzaeffekten, som er en speciel måde, hvorpå supermarkeders afdelinger er spredt ud over butikken.
Det er netop på grund af denne effekt, at frugt- og grøntafdelingerne ofte er først i butikken.
"Undersøgelser fra de seneste år har vist, at kunderne køber dyrere og dyrere, hvis de går direkte ind i en butik med en positiv grundfølelse," har Niggehoff forklaret og uddybet, at "de lyse, smukke farver fra frugt og grønt sikrer, at vores hjerne frigivet dopamin, og vi køber derfor mere."
Det er også på grund af pizzaeffekten at slikafdelingen oftest er lige inden kasselinjen.
På den måde kommer forbrugerne nemlig til at stå i kø i slikafdelingen, hvor man så kan blive fristet til at købe varer, som man ellers ikke skulle have haft.
Slikindpakningernes lyse og klare farver tiltrækker nemlig forbrugerne på samme måde som frugt og grønt.
Musikken og reklamer får dig til at bruge penge
På samme måde som frugt- og grøntafdelingens smukke farver får dig til at blive glad og købelysten, får popmusik også dine fingre til at krible efter at bruge penge.
Dette er årsagen til, at mange supermarkeder og butikker spiller glad, hurtig og poppet musik over deres højtaleranlæg.
Det er desuden heller ikke tilfældigt, at musikken afbrydes af kedelige reklamer.
Når reklamerne ophører, og musikken starter igen, får forbrugerne nemlig ifølge Niggehoff endnu mere lyst til at bruge penge.
Gulve, der ser glatte ud
Ifølge Niggehoff gør nogle virksomheder - herunder H&M - også brug af gulve, som ser glatte ud.
Dette får nemlig forbrugerne til at sænke farten, så de ikke falder, og dette gør naturligvis, at man når at se flere varer og derfor også sandsynligvis køber flere varer.
Niggehoff påpeger dog, at denne teknik ifølge ham er på grænsen, når det kommer til "etiske rammer."