Her skiftede 2,117 milliarder kroner hænder under Sort Fredag, med en stigning på 5,8%, sammenlignet med 2016 - der også slog rekord. 13,6% af trafikken i Danmark foregik over computeren, hvilket igen er en stigning fra tidligere år.
I 2018 forventes rekorderne at slåes endnu engang: En analyse fra FDIH viser at 45% af netbutikker forventer at salget øges med minimum 25% i forhold til 2016, mens 11% regner med en stigning på mindst 50%. Fælles er det dog at 78% af netbutikker, forventer at tjene penge på dette års Black Friday.
Som affiliate, har vi hos ShopAlike naturligvis også observeret denne tendens - både ifølge vores egne salgsstatistikker, men også vores brugeres digitale adfærd - og finder dette amerikanske shoppingfænomen interessant, som resultat af hvordan internettet i høj grad formindsker afstande mellem kulturer og traditioner.
Fra Sort Fredag til Sort November
Forbrugere i Danmark er bevidste om de store kup de kan gøre på fredag, hvilket kan mærkes både før, under og efter kampagnen. Dette viser sig ofte som en stilhed før stormen-tendens, hvor salgene dykker op til dagen, fordi folk forbereder deres køb op til Black Friday med pengepunget ganske lukket.
33% af netbutikker holder udelukkende Black Friday på fredag, mens 37% kører tilbuddene weekenden over, med Cyber Monday indkluderet. I år har vi hos ShopAlike dog valgt at udvide Black Friday til hele 30 dage - dvs hele November måned, hvor Cyber Monday (mandagen efter Black Friday) også er inkluderet. Hvorfor har vi i år valgt at gribe det sådan an, kan nogen måske tænke? Svaret hertil er enkelt: Vi er her for forbrugerne - vi er her for at skabe de bedste fordele for dem. Vi mener at det vil give vores brugere et bedre overblik - og derved højere kvalitet af deres køb - ved at udstrække kampagnen over længere tid. Her giver vi danskerne mulighed for at undgå forhast-køb og glødende dankort over én dag, ved at tilbyde tænketid til deres køb.
Kort sagt: Ja, Black Friday er naturligvis et kommercielt handelsfænomen, en digital festdag for mange - men for os er det i stor grad også en mulighed for at komme tættere på vores brugere, ved at vise dem at vi er en troværdig følgesven for dem - både under og efter Black Friday.