Black Friday: En digital festdag

webmaster

326 uger siden

|

19/10/2018
I dag har fænomenet bredt sig over hele verdenen, og for alvor også i Danmark. I 2017 fik Black Friday for alvor danskernes dankort til at gløde, da tal fra Nets viste at handelsdagen slog den ene rekord efter den anden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Her skiftede 2,117 milliarder kroner hænder under Sort Fredag, med en stigning på 5,8%, sammenlignet med 2016 - der også slog rekord. 13,6% af trafikken i Danmark foregik over computeren, hvilket igen er en stigning fra tidligere år.

I 2018 forventes rekorderne at slåes endnu engang: En analyse fra FDIH viser at 45% af netbutikker forventer at salget øges med minimum 25% i forhold til 2016, mens 11% regner med en stigning på mindst 50%. Fælles er det dog at 78% af netbutikker, forventer at tjene penge på dette års Black Friday.

Som affiliate, har vi hos ShopAlike naturligvis også observeret denne tendens - både ifølge vores egne salgsstatistikker, men også vores brugeres digitale adfærd - og finder dette amerikanske shoppingfænomen interessant, som resultat af hvordan internettet i høj grad formindsker afstande mellem kulturer og traditioner.

Fra Sort Fredag til Sort November

Forbrugere i Danmark er bevidste om de store kup de kan gøre på fredag, hvilket kan mærkes både før, under og efter kampagnen. Dette viser sig ofte som en stilhed før stormen-tendens, hvor salgene dykker op til dagen, fordi folk forbereder deres køb op til Black Friday med pengepunget ganske lukket.

33% af netbutikker holder udelukkende Black Friday på fredag, mens 37% kører tilbuddene weekenden over, med Cyber Monday indkluderet. I år har vi hos ShopAlike dog valgt at udvide Black Friday til hele 30 dage - dvs hele November måned, hvor Cyber Monday (mandagen efter Black Friday) også er inkluderet. Hvorfor har vi i år valgt at gribe det sådan an, kan nogen måske tænke? Svaret hertil er enkelt: Vi er her for forbrugerne - vi er her for at skabe de bedste fordele for dem. Vi mener at det vil give vores brugere et bedre overblik - og derved højere kvalitet af deres køb - ved at udstrække kampagnen over længere tid. Her giver vi danskerne mulighed for at undgå forhast-køb og glødende dankort over én dag, ved at tilbyde tænketid til deres køb.

Kort sagt: Ja, Black Friday er naturligvis et kommercielt handelsfænomen, en digital festdag for mange - men for os er det i stor grad også en mulighed for at komme tættere på vores brugere, ved at vise dem at vi er en troværdig følgesven for dem - både under og efter Black Friday.