Skab nye kunderelationer med større indsigt i potentielle kunder

webmaster

207 uger siden

|

01/01/2021
Der var engang, hvor markedsføring kunne masseproduceres og sendes ud på tværs af kundegrupper uden nærmere indsigt i hvem man ramte. Der var en konsensus om at kunden lyttede til den der råbte højst.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Sponsoreret indhold

Disse dage er forbi og kunder på tværs af b2b og b2c markeder kræver i dag personalisering af deres oplevelser med virksomheder og brands i lang højere grad end tidligere. Forbrugere og virksomheder bliver i dag bombarderet med reklamer og kampagnetilbud. Hvis ikke budskabet er tilpasset til dem, så skal du ikke forvente at de interagerer med dit content.

Selv efter at kunden er blevet erhvervet, forventes det at virksomheden kontinuerligt tilpasser sin kommunikation, produkter og services til den enkelte kunde. Det kan virke som en uoverskuelig opgave for mange virksomheder, men ikke desto mindre er det en vigtig investering for virksomheder i 2021. 

Data mining og machine learning kan skabe bedre kunderelationer

Nye fremskridt inden for data mining og machine learning har gjort at man ikke længere er afhængig af mavefornemmelser i beslutningsprocesser. Dette gælder også når virksomheder ønsker at skabe bedre kunderelationer. Virksomheder som Bisnode bruger i dag data mining og machine learning til at finde adfærdsmønstre i virksomheders nuværende kundeporteføljer. Dette giver en dybere indsigt virksomhedens egne kunder og hvordan de kan tilpasse sine services til den enkelte kunde.

Virksomheden kan for eksempel optimere sin kreditgivning til den enkelte kunde baseret på data om deres økonomi. Denne process foregår 100% automatisk ved hjælp af machine learning og kunstig intelligens. De samme værktøjer kan også bruges af virksomheder til at potentiale vurdere nuværende og fremtidige kunder, og dermed skabe vækst gennem intelligent mersalg og krydssalg. 

Kundeanalyser og profilering skaber større indsigt i nye potentielle kunder

Det er ikke kun i vedligeholdelsen og optimeringen af nuværende kunderelationer, at data er værdifuldt. Data er også et vigtigt værktøj i udarbejdelsen af kundeanalyser og profilering af nye potentielle kunder. Her kan data mining bruges til en mere præcis og dybdegående segmentering af kunder. Det er ikke længere nok blot at beskrive sin målgruppe baseret på klassiske træk som geografi, alder og økonomi. For at ramme den rigtige kunde på det helt rigtige tidspunkt kræver det at man går dybere ned i kundens adfærd og behov. Ved at anvende data mining og machine learning til at kombinere viden fra dine nuværende kunder med eksterne markedsanalyser kan virksomheder finde nye potentielle kunder med dybere kundeindsigt. Det skaber fundamentet for mere relevant markedsføring, tilfredse kunder og i sidste ende flere konverteringer. 

Den digitale tidsalder har løftet kundernes krav om personalisering til nye højder. Dette ses på tværs af b2b og b2c markeder og for nye så vel som nuværende kunder. Er man ikke villig til at sine kunder som enkeltpersoner gennem hele kunderejsen, så går det til konkurrenten. Heldigvis skal virksomheder med nye værktøjer og smart data ikke længere handle i blinde, når det kommer til gode kunderelationer.