Forsikringsselskaber hæver priserne voldsomt: Raser

Marcus Dam

3 dage siden

|

26/03/2025
Business
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tusindvis af bilejere har den seneste tid fået besked om markante prisstigninger på deres bilforsikringer.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Forsikringsselskaberne peger på flere skader og dyrere reparationer som årsagen.

Men i autobranchen ruller øjnene. 

Her kalder man forklaringen for “grådighed”.

Det skriver TV 2.


Prisstigningerne er uretfærdige

Hos både Autobranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd er meldingen klar.

Forsikringsselskaberne skyder skylden på værkstederne, men billedet stemmer ikke overens med virkeligheden. 

Gitte Seeberg, administrerende direktør i Autobranchen Danmark, afviser, at værkstederne har løftet priserne, og understreger, at timeprisen har ligget stabilt i flere år.

Samtidig er værkstedernes overskud næsten halveret det seneste årti.

Hos Dansk Bilbrancheråd går man skridtet videre. 

Direktør Erik S. Rasmussen kalder prisstigningerne udtryk for ren “grådighed” og påpeger, at værkstederne ingen indflydelse har på priserne, da det er forsikringsselskaberne selv, der fastsætter dem via systemet Autotaks. 

Ifølge Rasmussen er priserne så lave, at flere værksteder har valgt helt at droppe at samarbejde med forsikringsselskaberne.

Han anerkender, at visse reservedele, især til elbiler, er steget i pris, men det forklarer ikke de generelle stigninger på forsikringspræmier, mener han.


Teknologi og flere skader driver omkostningerne

Forsikringsselskaber som Topdanmark ser anderledes på situationen. 

De forklarer, at både antallet af skader og prisen på reparationer er steget. 

Topdanmark oplyser, at reservedele er blevet 27 procent dyrere siden 2020, og nævner konkrete eksempler.

En forlygte er ifølge selskabet blevet 166 procent dyrere at reparere, mens en kofanger er steget 123 procent.

Ifølge cheftaksator Jan Lykholt fra Taksatorringen er moderne biler fyldt med teknologi og sikkerhedsudstyr, der gør reparationer dyrere og mere komplicerede. 

Forsikring & Pension, brancheforeningen for selskaberne, peger desuden på, at der nu registreres langt flere skader i 2023 hele 842.600 mod 524.800 i 2010.

Autobranchen anerkender, at teknologi og dyre dele i visse modeller spiller ind, men påpeger, at gennemsnitsprisen på en reparation faktisk er faldet fra 9347 kroner i 2010 til 7672 kroner i 2023. 

Det er endda ifølge forsikringsselskabernes egne tal.

Midt i regnskabet står forbrugerne tilbage med varslinger om prisstigninger på op til 80 procent og en voksende frustration over, hvem der egentlig betaler prisen i et marked, hvor begge parter peger på hinanden.