For hvem er egentlig – når alt kommer til alt – på forkant med blockchains, internet of things, virtual reality, chatbots og kunstig intelligens (artificial intelligence)? Og hvem gider – som virksomhedsleder eller privat – at blive taget ved næsen?
I den første rapport ud af seks om den fagre nye teknologiske verden beskrives bl.a., hvordan blockchains kan sikre bedre kontrakter samt hjælpe med indløsning og udveksling af bonuspoint på tværs af hotelprogrammer. Blockchains er bl.a. designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner.
Direktør i BCD Travel Danmark, Thomas Friis Rasmussen, forklarer: ”Der sker en enorm udvikling i erhvervsrejsemarkedet i disse år, og en række nye teknologiske muligheder kan potentielt set vende op og ned på den traditionelle tilgang”. Han fortsætter:
”Ingen har svar på alt endnu, men baseret på vores viden fra bl.a. det danske marked, kan BCD Travel med disse nye rapporter komme med vores anbefaling til konkrete tiltag, der kan hjælpe til at virksomheder, i samarbejde med os, får fuldt udbytte af den nye teknologi og en tidssvarende tilgang til erhvervsrejser”.
BCD Travel nævner også antallet af partnerskaber i rejsebranchen, der blot stiger i disse år. Partnerskaberne går ofte på aftalte priser og rabatter, men som i alle andre brancher er der brodne kar, og nogle gange overholder den ene part ikke aftalen. Det sker blandt andet blandt hoteller, hvor et givent hotel ikke har nok værelser til rådighed til den aftalte kontraktpris, og så kan en virksomhed komme i klemme, som havde budgetteret med et vist beløb. Det er også baggrunden for, at det i flere tilfælde vil være gavnligt, at kontrakterne mellem parterne bliver en smule mere ’intelligente’, så ingen kan løbe fra et ord. Og her kommer blockchain blandt andet ind.
Rapporten om indkøb er således den første i en seksdels-serie om Emerging Technology og Travel Management, hvor man undersøger, hvordan blockchains, internet of things (loT), virtual reality (VR), maskinindlæring, chatbots og kunstig intelligens vil påvirke seks centrale områder inden for corporate travel management, som er:
- Indkøb
- Politikker
- Kommunikation
- Duty of care
- Betaling og udgifter
- Performance management
Specifikke indkøbsområder undersøges i den første rapport i serien, som offentliggøres i disse dage, og omfatter identifikation og udvælgelse af leverandører, specifikation af produkter og tjenester, prissætning og kontraktbehandling, præsentation af valg til rejsende, betaling og leverandørens performance.
Den anden rapport i serien, der fokuserer på politikker, vil blive offentliggjort i oktober.