Et af verdens mest ikoniske bilmærker, Toyota, har et logo, der i dag er fast inventar på både veje og tv-skærme.
Men selvom de fleste mennesker faktisk ser logoet flere gange hver dag, er der mange, der ikke kender til dets betydning. De tre karakteristiske og sammenflettede ovaler, som udgør Toyotas logo, er nemlig ikke helt tilfældige.
Det har vist sig, at der ikke er ret mange, der er klar over dette. Ifølge det britiske medie Daily Mail har hundredvis af brugere nemlig delt deres overraskelse på sociale medier over den 'skjulte' besked i logoet.
Men hvad handler designet egentlig om? Det viser sig, at logoet ikke blev skabt fra den ene dag til den anden - det tog faktisk fem år at udvikle.
Emblemet blev endelig færdiggjort i oktober 1989 for at markere Toyotas 50-års jubilæum og har en dybere betydning, end man umiddelbart skulle tro. På TikTok spekulerer brugere nu i, at logoet indeholder en repræsentation af alle bogstaverne i virksomhedens navn.
"Toyotas logo er en tråd, der går gennem nåleøjet, fordi de startede med at producere industrielle symaskiner," skrev en bruger.
"For mig ligner Toyota-logoet en cirkel omkring verden," lød det fra en anden bruger, der havde en anden opfattelse.
"Du tager fejl omkring Toyota-logoet. De var oprindeligt en symaskinevirksomhed, og det er en tråd, der går gennem en nål," skrev en tredje.
Midt i alle spekulationerne afslører en nærmere undersøgelse sandheden. Ifølge Toyota Magazine er de tre ovaler i logoet arrangeret i en horisontalt symmetrisk opsætning, så symbolet er genkendeligt både forfra og i et bakspejl.
Kunden er ifølge Toyota selve kernen - de to indre ovaler overlapper for at repræsentere et gensidigt fordelagtigt forhold og tillid mellem bilist og firma, samtidig med at de danner et 'T' for Toyota. Den ydre oval har en mere altomfavnende rolle og symboliserer verden, der omfavner Toyota.
Hver oval er ifølge firmaet tegnet med forskellig stregtykkelse og henviser til japansk kalligrafi og kultur. Rummet i baggrunden af logoet skal udtrykke de 'uendelige værdier', som Toyota siger, det står for. Disse værdier er: fremragende kvalitet, værdi ud over forventning, køreglæde, innovation samt integritet inden for sikkerhed, miljø og social ansvarlighed.
Et nyt logo blev lanceret i juli 2020, som kun bliver brugt af Toyota Motor Europe. Det holdt fast i mange af de eksisterende elementer, men fik en ny og skræddersyet typografi.
Toyota blev oprindeligt grundlagt som en aflægger af Toyota Industries, der var en maskinproducent, der startede i 1920'erne. Toyota Motor Corporation udviklede sin første motor, Type A, i 1934 og sin første bil i 1936, som fik navnet Toyota AA. Siden da har Toyota udviklet sig til verdens største bilproducent.