En mor følte sig nødsaget til at gribe til tasterne for at udtrykke sin utilfredshed med en lærers kommentar til hendes 3-årige datters madpakke.
Moren, Caroline, som er aktiv under navnet @pezzi.shop på TikTok, delte sin frustration over, at læreren havde instrueret hendes datter i at spise sine "gode" madvarer før de "dårlige". Dette råd stred imod Carolines principper om madneutralitet, hvor hun ikke klassificerer mad som hverken god eller dårlig, men blot som mad.
Caroline beskrev, hvordan hendes datter kom hjem og fortalte, at hun skulle spise sin sandwich og agurker, før hun måtte nyde sin kiks. "I dette øjeblik følte jeg mig lidt frustreret over lærerens forældede instruktioner, men jeg svarede, 'Nå, det er da fjollet. Der er ikke noget, der hedder gode eller dårlige madvarer. Mad er bare mad."
Som reaktion på situationen valgte Caroline at efterlade et håndskrevet notat til datterens lærer, hvori hun forklarede sit synspunkt. Hendes handling har skabt debat blandt sociale mediebrugere. Nogle mener, at Carolines besked var passiv-aggressiv, mens andre støtter hendes tilgang og påpeger, at det at kategorisere mad i gode og dårlige kan fremme usunde spisevaner.
En bruger kommenterede, "Jeg er sikker på, at læreren ikke forsøgte at være ondskabsfuld... måske kunne du have talt med læreren i stedet for at efterlade en passiv-aggressiv besked via din treårige datters madpakke." En anden tilføjede, "Som lærer er dit svar helt rigtigt. Narrativet om 'god' og 'dårlig' mad kan faktisk opmuntre til udviklingen af skadelige spisevaner."
Caroline understreger, at hendes tilgang til mad ikke er noget, hun voksede op med, men noget, hun har lært som voksen, hvilket har gjort hende i stand til at træffe mere informerede valg for sin egen datter. Hendes historie fremhæver vigtigheden af at tale om mad på en måde, der fremmer et sundt forhold til mad, snarere end at skabe unødvendige tabuer.
Du kan se videoen her: