Millioner så anerkendt fysikers billede af fjern stjerne: Du gætter aldrig, hvad det rent faktisk er

Henrik Rothenbücher

66 uger siden

|

14/08/2023
Viralt
Foto: Twitter
Foto: Twitter
Mange millioner troede, at de så et billede af en fjern stjerne, men fysikeren bag opslaget har nu afsløret, at han tog røven på dem alle sammen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den franske fysiker og forsker Étienne Klein arbejder ved Frankrigs 'Alternative Energies and Atomic Energy Comission' og er kendt og respekteret for sit arbejde, og han deler blandt andet ofte billeder af verdensrummet på de sociale medier. 

Det kom derfor ikke som en overraskelse, da han for én uges tid siden delte et billede af noget, som, han påstod, var den tætteste stjerne på Solen. 

Ifølge ham var billedet taget af det $10 millioner (73 millioner kroner) dyre 'James Webb'-rumteleskop, som er et samarbejde mellem både USA's, Canadas og Europas rumagentur. 

Adskillige billeder fra dette teleskop gik i juli viralt på de sociale medier, og Kleins billede var ingen undtagelse. 

Opslaget, hvor han blandt andet skrev: "Dette niveau af detalje. En ny verden bliver opdaget hver dag," fik således på kort tid flere tusinde 'retweets', og millioner så det imponerende billede af den stjerne, som er tættest på Solen... eller det var i hvert fald det, alle troede, at billedet forestillede.

Det er dog ikke tilfældet.

Nogle dage senere afslørede Klein nemlig, at billedet slet ikke var af en stjerne, og at det ikke var taget af det berømte og dyre rumteleskop. 

Derimod var det blot et billede af et stykke af den spanske pølse chorizo, som han selv havde taget. 

"Ifølge moderne kosmologi eksisterer intet objekt, som tilhører spansk charcuteri, nogen steder udover på Jorden," udtalte han blandt andet, ligesom han undskyldte for at have snydt folk. 

"Som en idiot blev jeg snydt," har én af fysikerens mange følgere skrevet, ligesom andre har skrevet: "Samme her" og "kilden var så troværdig..."

Ifølge det franske medie Le Point har Klein forklaret, at hans intention med opslaget var at oplyse folk om falske nyheder på de sociale medier.