Derfor bør du aldrig drikke kaffe, før du skal i Netto, Rema 1000, Bilka eller et andet supermarked

redaktion

75 uger siden

|

11/06/2023
Videnskab
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ny undersøgelse tyder på, at der er mange penge at spare, hvis man sørger for ikke at drikke kaffe før en handletur.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det lyder underligt, men du kan tilsyneladende spare en masse penge, hvis du undgår at drikke kaffe i tiden op til en indkøbstur. 

Det påstår en ny undersøgelse, som er offentliggjort i 'Journal of Marketing', i hvert fald ifølge Manchester Evening News og Mirror

Undersøgelsen fandt således frem til, at kunder, som inden for kort tid har indtaget kaffe, er mere tilbøjelige til at købe flere, dyrere og mindre brugbare ting, når de er ude at handle. 

Det er især ting som stearinlys, dufte, chokolade, dekorative genstande og ferier, som kaffedrikkere har en større tendens til at hive i kurven end folk, der klarer indkøbsturen uden kaffe i systemet. 

Derimod har kaffedrikkere ifølge undersøgelsen ikke større tildens til at købe mere 'almindelige' og brugbare ting såsom køkkenudstyr og opbevaring. 

Ifølge forfatterne bag studiet, er det primært koffeinen, der er synderen. 

"At forstå hvordan og hvorfor koffeinindtagelse påvirker forbrug er vigtigt, da koffein er én af de kraftigste stimulanter, som er både lovlig og bredt tilgængelig," har én af forfatterne bag undersøgelsen således udtalt. 

Undersøgte kunder i forskellige lande

For at gennemføre undersøgelsen gav forskerne enten almindelig kaffe, koffeinfri kaffe eller vand til handlende i blandt andet Frankrig og Spanien, inden de skulle handle, og resultaterne var ikke til at tage fejl af. 

"Vi opdagede at koffein-gruppen brugte signifikant flere penge og købte et større antal ting end dem, der drak koffeinfri [kaffe] eller vand," har én af forfatterne bag undersøgelsen således forklaret. 

Dette skyldes ifølge undersøgelsen, at koffein påvirker kroppen med en slags fysisk ophidselse, som gør, at man føler sig frisk og spændt. 

Ulempen er dog, at man i denne tilstand også er mere modtagelig over for varers udseende og reklame, ligesom man føler et større behov for at eje smukke og æstetiske ting, hvilket er årsagen til, at det øger trangen til at købe for eksempel stearinlys. 

Undersøgelsen har derfor konkluderet, at "forbrugere, der forsøger at kontrollere impulskøb, bør undgå koffeinholdige drikke før indkøb."