Muslimsk mand blev fysisk syg og kastede op i dagevis efter besøg på Burgerking: Årsagen vil chokere dig

Mathias Madsen

147 uger siden

|

26/01/2022
Udland
Foto: TikTok
Foto: TikTok
En muslimsk mand fra Storbritannien har delt en video på det sociale medie TikTok, hvor han fortæller om en traumatiserende oplevelse på en Burger King restaurant.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

22-årige Gundogdu Yuzudik fra Enfield i England skulle have sig et dejligt måltid fra Burger King, da han i forbindelse med sit arbejde i lufthavnen forleden befandt sig i Stansted lufthavnen nordøst for landets hovedstad, London. 

Den lufthavnsansatte bestilte en dobbelt cheeseburger, som han eftertrykkeligt forklarede skulle være uden bacon, da han er muslim og derfor ikke spiser og aldrig har spist svinekød. Det skriver Ladbible.

Selvom burgeren normalt laves med bacon, skulle det umiddelbart ikke være noget problem at få den uden, da den unge englænder ifølge ham selv udtrykkeligt sagde, at han ikke spiste det og desuden ofte før har fået den uden bacon på samme restaurant.

Det var derfor til den 22-åriges store overraskelse, at han fandt netop bacon i burgeren efter, at han allerede havde taget en bid af den. 

Yuzudik, som har undgået svinekød hele sit liv på grund af sin religiøse overbevisning, har forklaret, at han straks følte sig "fysisk syg", da han opdagede den store mængde bacon, som han netop havde taget en bid af. 

"Da jeg skulle spise min burger, tog jeg en bid, og det smagte ikke rigtig. Jeg åbnede bollen, og den var fyldt med bacon," har han udtalt.

Ifølge ham var burgeren nemlig "proppet med bacon", og på en video af burgeren, som han senere har delt på TikTok, kan man da også se, at der ligger, noget der minder om fem eller seks stykker bacon under overbollen. 

Yuzudik har forklaret, at hændelsen har traumatiseret ham, og at den påvirkede ham i flere dage både fysisk og psykisk. 

"Selv den mindste bid gjorde, at jeg følte mig mentalt og fysisk syg. I tre dage efter, kunne jeg ikke spise ordentligt. Jeg var fysisk sulten, men jeg kunne ikke spise uden at kaste op. Jeg følte mig syg," har han udtalt og fortsatte: 

"Tanken om baconen fik mig til at føle mig syg. Selv når jeg tyggede noget, tænkte jeg automatisk på bacon. Den første dag spiste jeg ikke. På tredjedagen begyndte jeg langsomt at spise igen. Jeg sultede, men fysisk og mentalt kunne jeg ikke spise."

Efter hændelsen, som forpurrede den muslimske mands planer om aldrig at spise svinekød, gik han tilbage til restauranten og klagede, hvilket dog ikke hjalp noget. "Jeg tog tilbage til Burger King og klagede, men de var ikke særlig hjælpsomme. De undskyldte bare, og det var det. Ikke andet, hvilket virkelig chokerede mig," har han således forklaret.

Foto: TikTok

Siden har han delt en video af burgeren på TikTok, som har fået mere end 64.000 visninger. I beskrivelsen skrev han: "Det her er helt til grin. Jeg vil gerne lave en udmelding til Burger King [...] i vil blive 'tagget' i det her. [...] i skal lade dem [jeres ansatte] vide, at de skal lytte til simple instruktioner, som de har fået fra kunder."

Mange har siden delingen pointeret i kommentarerne, at Burger King alligevel ikke burger halalkød, mens de fleste bakker dog Yuzudik op, og en skrev således: "Selvom burgeren ikke er halal, så er det princippet."

Den unge lufthavnsansatte har senere forklaret, at han ofte før har bestilt en dobbelt cheeseburger uden bacon på samme Burger King uden problemer, og at han derfor ikke bærer nag. 

"Det var en simpel instruktion. Det er en fejl, og vi er alle mennesker, men der var ikke travlt, så de arbejdede ikke under pres, så der var ikke grund til, at de skulle lave en fejl," udtalte han men uddybede yderligere: "[...] Vi er alle mennesker, vi laver alle fejl, det forstår jeg."

En talsperson for virksomheden bag Burger King i Stansted lufthavn har siden givet en undskyldning i en udtalelse, hvor der stod:

"Vi er opsatte på at give en fantastisk oplevelse til passagerer, og vi er kede af at have været utilstrækkelige i dette tilfælde. I lyset af denne hændelse vil vi træne vores team igen og sørge for, at alle særordre bliver dobbelttjekket, før de bliver serveret for at sikre, at det ikke sker igen. Vi har været i kontakt med kunden for at undskylde direkte."