Lidl tager et stort skridt mod at bekæmpe plastikforurening ved at introducere Prevented Ocean Plastic i deres vandflasker. Dette gør Lidl til den første supermarkedskæde i England, der foretager denne ændring.
Fra juli 2023 vil Lidl's San Celestino italienske mineralvandflasker på en liter indeholde mindst 30 procent Prevented Ocean Plastic, hvilket er plast, der ellers ville være endt i havet.
Lidl sælger årligt 12 millioner flasker af denne vare, og med denne ændring forventes det at spare omkring 100 tons plastik fra at ende i havene hvert år.
Lidl har tidligere været den første britiske supermarkedskæde til at introducere fødevareemballage, der bruger Prevented Ocean Plastic. Siden da er det blevet rullet ud over en række af Lidl's egne mærker af frisk fisk, paneret fjerkræ, pølser og friske frugtprodukter.
Dette har ifølge Lidl forhindret det, der svarer til mere end 15 millioner plastikvandflasker i at ende i havet.
Lidl har også understreget, at de tager skridt til at forbedre genanvendeligheden af deres plastik. Sidste år skiftede discountkæden deres semi-skummede frisk mælk med leverandøren Müller over til klare kapsler.
I de kommende to måneder vil de i samarbejde med både Müller og Cornish Farm skifte hele deres mælkesortiment til klare kapsler.
"Plastikforurening i havet er en presserende miljømæssig bekymring, det forventes, at der i 2050 kan være mere plastik i havet end fisk," sagde Shyam Unarket, chef for ansvarlig sourcing og etisk handel hos Lidl GB ifølge Newfoodmagazine.com.
"Vi håber, at denne seneste produktudvikling vil inspirere til bredere bestræbelser på tværs af branchen."