De fleste har nok prøvet det mindst én gang eller to i livet.
Man får lyst til en kold og cremet McFlurry på McDonald's, men så viser det sig, at ismaskinen er i stykker.
Dette tilbagevendende problem har gennem årene været en konstant kilde til frustration blandt kunder, men nu ser det ud til, at der er godt nyt i sigte.
En ny juridisk afgørelse betyder, at McDonald's-franchisetagere endelig får mulighed for at reparere de ofte fejlbehæftede ismaskiner uden at skulle vente på producentens tilladelse.
Hidtil har McDonald's franchisetagere været afhængige af maskinproducenten Taylor, som har haft eneret til at udføre reparationer.
Denne eksklusive aftale, der omfatter digitale låse på maskinerne, har forhindret restauranterne i selv at kunne reparere dem, hvilket har ført til hyppige driftsproblemer.
Nu har det amerikanske ophavsretskontor, som svar på en forespørgsel fra interesseorganisationen Public Knowledge og reparationsplatformen iFixIt, godkendt en undtagelse, der gør det muligt at omgå disse låse og dermed reparere maskinerne uafhængigt.
Sådan skriver CNN.
Et stor gennembrud for McDonald’s
Ifølge Meredith Rose, der er seniorpolitisk rådgiver hos Public Knowledge, markerer denne afgørelse et gennembrud, der kan få vidtrækkende konsekvenser for restaurationsbranchen.
Hun beskriver den nye undtagelse som en sejr, der åbner op for en lang række nye muligheder for reparation og vedligeholdelse, som vil komme både virksomheder og kunder til gode.
McDonald's manglende evne til at reparere ismaskinerne har skabt så meget utilfredshed, at hjemmesiden McBroken.com blev oprettet for at hjælpe kunder med at finde McDonald’s-restauranter med fungerende ismaskiner.
At få disse maskiner i drift kan være vigtigt for McDonald's omdømme, da selv konkurrenterne ofte har hånet kæden for de hyppige problemer med maskinerne.
Ifølge McBroken.com var næsten 15% af McDonald's ismaskiner ude af drift så sent som i denne uge, hvilket fremhæver behovet for en hurtig løsning.