Kunder opdager 'frække supermarkedsfælder': De får dig til at bruge flere penge

Nicolai Busekist

1 uge siden

|

13/09/2024
Udland
Foto: TikTok
Foto: TikTok
En bruger på sociale medier har delt, hvad han hævder er de 'ulækre hemmeligheder', supermarkeder skjuler for dig - og nogle kunder er blevet overraskede.

Dagens topnyheder

Det kan være hyggeligt at gå rundt i supermarkedet, når det er blevet tid til det ugentlige indkøb. Men de fleste kan også nikke genkendende til, at det kan ende med at blive dyrt. Især hvis man skal købe ind til en hel familie.

I de seneste årtier er supermarkeder blevet eksperter i den subtile kunst at placere produkter strategisk, hvilket påvirker kundernes købsvalg uden, at de selv indser det. Det skriver det britiske medie Express.

En TikTok-bruger, der på det sociale medie er kendt som @sabrisuby, afslørede 'seks supermarkedsfælder', som opmuntrer forbrugerne til at bruge flere penge.

"Seks tricks, supermarkeder bruger for at få dig til at købe mere," sagde han ifølge Express i sin video, hvor han fortsatte:

"Her er de ulækre hemmeligheder, supermarkeder skjuler for dig."

"Har du nogensinde undret dig over, hvorfor frugt og grøntsager møder dig ved indgangen? Det er et psykologisk trick, der skaber en aura af sundhed, som får dig til at fylde din vogn."

Han fortsatte med at afsløre, hvordan dagligvarer som mælk og æg er placeret bagerst i butikken, hvilket tvinger kunderne til at gå forbi fristende snacks og sandsynligvis tage noget med på vejen.

Derudover påpegede han, hvordan indkøbsvogne er blevet større for at opmuntre til flere køb, hvordan dyre varer placeres i øjenhøjde, mens billigere varer gemmes på de nederste hylder.

"Kasseområdet er den ultimative fælde. De udnytter din beslutningstræthed og tvinger dig til at kigge på chokoladebarer. Helt vildt, ikke?" sagde han.

Videoen på det sociale medie TikTOk fik tusindvis af visninger og satte gang i debatten blandt platformens brugere.

"Ah, det er sådan, de gør det," lød det fra en bruger på TikTok, mens en anden tilføjede: "Interessant."

"Jeps, jeg har undgået det i årevis," sagde en tredje bruger, som åbenbart allerede havde luret de forskellige fælder i supermarkederne.

Men ikke alle var overbeviste af hans påstande. En kritiker rystede på hovedet og sagde, at det bestemt ikke var noget nyt.

"Det lærte vi i 1993," skrev en bruger, mens en anden valget at kommentere: "Dette er ikke ny information, og det er ikke nogen stor hemmelighed. Ikke alt er en sammensværgelse."