Handicappet kvinde langer ud efter Ryanair: Det var et mareridt

Mathias Busekist

110 uger siden

|

02/10/2022
Udland
Foto: Privat
Foto: Privat
En handicappet Ryanair-passager befandt sig i et "mareridt", da flyet, hun skulle have rejst med, lettede, mens hun stadig stod på landingsbanen.

Dagens topnyheder

Margaret og John Harrop skulle have fløjet til Alicante i Spanien for at se deres søn Keith for første gang siden juli 2020.

De skulle være rejst fra Newcastle lufthavn med Ryanair-fly FR4080 kl. 11.00 den 28. september, men de blev chokerede, da flyet rejste uden dem.

"Vi fik en af disse shuttle-lifte, som løfter dig op og sætter dig ind i flyet, hvis du er handicappet, og vi kunne se folk komme ind på den anden side af flyet. Vi kunne ikke se deres ansigter, men så begyndte vi at se en eller to tasker blive taget ud. Margaret sagde til mig: "Det er vores taske". Jeg sagde, at det kunne det ikke være," siger John.

"Vi stod der i omkring 25 minutter, og så begyndte flyet pludselig at køre, og Margaret sagde, at flyet bevæger sig, og jeg sagde, at det var det selvfølgelig ikke, vi er ikke ombord på det endnu! Men det gjorde det."

"Manden med ansvaret for rumfærgen mumlede, og han sagde, at der havde været et problem, men han ville ikke sige mere."

Foto: Privat

Margaret og John, som var to af de syv passagerer, der blev efterladt, blev taget tilbage til terminalen og måtte vente i "en time, måske mere".

Gruppen blev alle tilbudt plads på et Jet2-fly kl. 6.00 næste dag og fik mulighed for at bo på et hotel i lufthavnen - som fem af gæsterne gjorde - eller tage en taxa hjem, inden de vendte tilbage næste dag.

"Det var lidt af et mareridt, og vi ved ikke rigtig, hvis skyld det var, for vi fik det aldrig at vide. Vi kender stadig ikke hele historien," siger Margaret. 

Hun sagde, at situationen var 'meget skuffende', da hun ikke havde set sin søn og hans partner i et stykke tid - som ventede på dem i Spanien.

"Al min medicin var i kufferten, og jeg vidste ikke, om den var med i flyet eller ej - jeg har den nu, men ingen fortalte os noget. Vi var der i masser af tid, det var alle. Vi sad bare i afgangshallen, indtil de kom efter os - det var ikke vores skyld, for vi var der allerede."

Foto: Privat

"Det burde bare ikke være sket, hvis det havde været omvendt, og jeg bare havde kunnet gå op ad trappen, ville jeg have været på ferie."

Sønnen Keith sagde, at "heldigvis" skulle Margaret og John bo hos ham, så de havde ikke mistet penge fra hotelreservationer.

En talsmand fra Newcastle Airport udtalte: "Efter en undersøgelse kan vi bekræfte, at syv passagerer, der fik hjælp til deres rejse gennem lufthavnen, ikke kunne rejse. Passagererne ankom til flyet før den planlagte afgangstid, men fik ikke lov til at gå om bord på flyet."

Newcastle Airport hjalp alle berørte kunder ved at sikre, at de rejste med det næste tilgængelige fly.