Den 11. juni foreslog det norske børne- og familieministerium, at markedsføringsloven skulle ændres, da nye regler målrettet influencere bør indføres.
Den nye lov har fået overvældende støtte, og fik ved en afstemning 72 stemmer for og 15 stemmer mod. Derfor vil loven blive indført på en dato, der bestemmes af landets konge. Det skriver det britiske medie Daily Mail.
"Annoncører og den person, der udarbejder reklamen, skal yderligere sikre, at reklamen, hvor en krops form, størrelse eller hud er blevet ændret ved retouchering eller anden manipulation, skal markeres," står der blandt andet i den nye lov.
Regeringen vil designe et specifikt mærke, der skal bruges det formålet, men det er dog endnu uklart, hvordan det kommer til at se ud.
Loven vil desuden også være gældende for traditionelle marketingkampagner, der indeholder billeder, der er 'ændret ved retouchering eller anden manipulation'. De, der bryder den nye lov, vil modtage bøder og potentiel fængsling ved gentagne lovovertrædelser.
Selve mærkets udseende er endnu ikke blevet designet, mens dets formål er klart. Landet forsøger nemlig at eliminere markedsføring, der 'spiller på social usikkerhed, dårlig samvittighed, lav selvtillid eller som bidrager til kropsusikkerhed'.
"Foranstaltningen vil forhåbentlig yde et nyttigt og betydeligt bidrag til at begrænse den negative indvirkning, som sådanne reklame har, især på børn og unge," siger den norske børne- og familieminister ifølge Daily Mail.
Der findes ikke en lignende lov i Danmark, men der har været et stigende fokus på børn og unges mentale helbred, lav selvtillid m.m. Indførslen af en sådan lov i Norge kan derfor potentielt være med til at bane vejen for, at andre lande også vælger at følge trop.