Espresso House ansatte har ikke fået løn i flere måneder: Nu har de fået nok

Nicolai Steinicke

71 uger siden

|

09/05/2023
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere ansatte i Espresso House har ikke fået løn, mens andres timetal ikke har stemt overens med det, de har arbejdet.

Dagens topnyheder

Dn.no har talt med otte ansatte i kaffekæden Espresso House i Norge, der fortæller om omfattende fejl i betalingerne.

Espresso House er Norges største kaffekæde, som med sine 60 kaffebarer på landsplan har omkring 1.000 ansatte. 

Nogle medarbejdere oplyser at have fået registreret færre timer, end de rent faktisk har arbejdet, nogle har fået forkert timeløn, mens andre ikke har fået løn i flere måneder.

Det skyldes en kombination af rutiner, kommunikationsfejl og systemfejl, siger virksomhedens Norske-chef, May-Britt Østby.

- Et systemfejl som dette burde ikke ske, men det er der, og vi har undskyldt dybt over for de berørte. Som arbejdsgiver har vi gjort et alt for dårligt stykke arbejde her. Vi er dybt bedrøvede over de konsekvenser, fejlen har medført, og vi har arbejdet hårdt på at rette op på svigtet, skriver hun i en mail til avisen.

Hun oplyser, at alle forhold, som er blevet gjort bekendt med dem, og som er bekræftet, er løst. Den korrekte løn skal udbetales bagud, "så snart vi bliver opmærksomme på, at der kan være sket en fejl og dette er bekræftet", skriver Østby.

Sabrina Jæger som er landechef for kæden herhjemme, forklarer til Finans, at man ikke oplever de samme problemer herhjemme som i Norge.