Det er skolernes sommerferie, men det betyder ikke at alle bilister har fået skiftet deres dæk.
Forsikringsselskabet If advarer mod at køre med vinterdæk om sommeren. Bløde vinterdæk i varmen kan ifølge If give drastisk længere bremselængder ved høj hastighed og akvaplaning i regn.
- Gummiblandingen og mønsteret på vinterdæk er designet til sne og is, og kan være meget farligt på vejen i sommervarmen, siger Ifs kommunikationschef, Sigmund Clementz, i en pressemeddelelse.
Han forklarer, at gummiet i vinterdæk er blødere end i sommerdæk, hvilket påvirker både bremselængden og stabiliteten i sving.
- Mønsteret på tværs af et vinterdæk er også designet til at få et godt greb på sne og is. Et sommerdæk har langsgående riller. De er der for at transportere vand væk, og er helt nødvendige for at undgå eller reducere effekten af akvaplaning.
Clementz forklarer videre, at mange tror, at overgangsdæk eller kontinentale vinterdæk fungerer hele året rundt.
- Det er vinterdæk, der er designet til at modstå et par tilfældige besøg på sneklædte veje. Disse dæk, vil jeg sige, er hverken fugle eller fisk til norske forhold. Her i landet er der to adskilte dæksæsoner, og det er derfor nødvendigt med to sæt hjul, der er tilpasset hver sæson.
I maj skrev DinSide, at flere og flere dropper skiftet til sommerdæk på deres biler og i stedet fortsætter sommeren igennem på pigfri vinterdæk.
- Det er en udvikling, vi ikke bryder os om at se. Kørsel med pigfri vinterdæk om sommeren kan være fatalt i værste fald. Det burde forbydes, siger Knut Knudsen, produktchef hos Continental Tires Norge, til DinSide.