Lars bemærkede, at yngre børn kom ind i hans butik og ville enten købe eller stjæle energidrikke. Det fik ham til at reagere, og nu fjerner han alle energidrikkene fra sin butik.
“De er blevet for unge,” fortæller han til SVT.
Energidrikke er blevet meget mere almindelige blandt unge, noget butiksejer Lars har oplevet i sin butik i den svenske by Halmstad.
Det er ikke kun i Sverige, at energidrikke blandt unge er blevet mere populært. Det samme gælder i Danmark, hvor en række supermarkeder har sat aldersbegrænsning på, fordi yngre teenager begyndte at købe dem.
Børn helt ned til 11-12 års alderen, kommer ind i hans butik, for at købe energidrikke. Hvilket har fået ham til at tage nogle drastiske foranstaltninger.
“Jeg er simpelthen træt af, at børn helt ned til 11-12 års alderen, kommer med favnen fuld af energidrikke, som de vil købe. Det er simpelthen for ungt, men hvis jeg siger nej til dem, så stjæler de dem bare i steder for,” siger Lars.
Så nu har han valgt, at fjerne alle energidrikke fra selve butikken,og nu kan de kun købes ved at spørge i kassen, på samme måde som tobaksvarerne.
Energidrikke er det mest stjåle i Lars’ butik, ofte fire-fem dåser om dagen.
Lars fortsætter med at sælge dem, og det er der en grund til.
“Vi har mange voksne, der efterspørger dem, så hvis vi fjerner dem helt, er der risiko for, at de begynder at handle i andre butikker, og det ønsker vi ikke,”fortæller Lars.
Er det et tiltag, som burde indføres i Danmark?