God forklaring, eller dårlig undskyldning: DSB taler ud om deres mest hyppige årsag til forsinkelser

Nicolai H

48 uger siden

|

15/05/2024
Trafikken
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
DSB's informationschef sætter ord på deres mest hyppige problem, der forårsager forsinkelser eller aflysninger-

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De frustrerede og skuffede pendlere, der dagligt kører med DSB, får endelig en forklaring - og et løfte om håb i horisonten.

Gamle togsignaler viser sig at være den største enkeltstående årsag til forsinkede og aflyste tog, men DSB forventer ikke, at forsinkelsen af det nye signalprogram vil have en væsentlig betydning for de togrejsende.

Informationschef Tony Bispeskov fra DSB kommenterer den nyeste forsinkelse i udrulningen af det nye signalprogram med optimisme:

"Vi har fortsat tog til at køre på både nye og gamle signaler, så jeg forventer ikke, at det vil give større ændringer for kunderne. Helt generelt ser vi frem til, at det nye signalsystem bliver fuldt indfaset. Fejl på signaler er i dag den største enkeltstående faktor, når det kommer til forsinkelser på fjern- og regionaltog," forklarer han i en skriftlig kommentar til SjællandskeNyheder.

Historisk høj kompensation

Punktligheden hos DSB er i øjeblikket på et historisk lavt niveau, hvilket sidste år resulterede i rekordstore kompensationer til kunderne.

Problemerne skyldes ikke alene fejl på signaler, men også en overfyldt køreplan kombineret med et historisk antal sporarbejder øst for Storebælt.

Som en midlertidig løsning har DSB reduceret antallet af afgange på strækningen mellem Roskilde og København samt på Kystbanen.

Trods udfordringerne ser Tony Bispeskov lysere tider for pendlerne:

"I takt med at signalsystemet udbredes og det fungerer stabilt, vil vi forventeligt få et generelt løft af punktligheden. Det viser erfaringerne fra S-banen. Her blev der sat et nyt signalsystem i drift i 2022, og der er sket et markant løft i kundepunktligheden til glæde for de ca. 350.000 kunder, der dagligt benytter S-toget."

Forsinkelsen af det nye signalprogram har skabt bekymring, men DSB's optimisme omkring fremtidige forbedringer giver håb for de daglige pendlere.

Når sporarbejderne er afsluttet og det nye signalsystem er fuldt implementeret, forventer DSB en markant forbedring i punktligheden, som allerede er blevet observeret på S-banen.

Pendlerne kan derfor se frem til en mere stabil og pålidelig togdrift i fremtiden, selvom der på kort sigt vil være udfordringer. DSB arbejder målrettet på at minimere påvirkningen af de nuværende forsinkelser og sikre en bedre rejseoplevelse for alle togpassagerer.

Nu må vi blot vente og se, om de færdige ændringer gør ligesom DSB's toge i dag: Ikke overholder tidsplanen.

Ads by MGDK