Digitaliseringen har bragt mange fordele, men desværre følger også udfordringer med, som man måske ikke havde forudset.
Svindlere udnytter ofte borgeres manglende kendskab til digitale faldgruber for at få adgang til følsomme oplysninger eller presse penge ud af dem.
Selvom advarsler om forskellige svindelnumre ofte bliver sendt ud, oplever danskere stadig at falde i fælden.
Derfor er det vigtigt at være ekstra opmærksom, når der kommer en advarsel fra ’Mit digitale selvforsvar’ – og netop en sådan advarsel er blevet udsendt.
Gennem den seneste tid har mange borgere modtaget en svindel-mail, der ser ud til at komme fra Brobizz.
Den falske mail forsøger at narre modtagere til at afgive bankoplysninger, hvorfor man under ingen omstændigheder skal følge instruktionerne.
Sådan kender du forskel
Brobizz er opmærksomme på problemet og har udformet en guide til at genkende, hvilke mails de er afsendere på, og hvilke de ikke er.
De skriver i den forbindelse, at du kan tjekke din personlige profil på Brobizz' hjemmeside, hvis du er i tvivl om dine kontooplysninger.
Hvis du er bare det mindste i tvivl, er rådet dog klart: slet mailen.
Såfremt du ikke har udleveret personlige oplysninger, behøver du ikke foretage dig yderligere.
Skulle der dog være tvivl om, hvorvidt dine oplysninger er sikre, anbefales det, at du tager de nødvendige forholdsregler, herunder at kontakte banken.
Svindel-mails er desværre et stigende problem, og Brobizz opfordrer alle til at være ekstra opmærksomme, når de modtager uopfordrede beskeder, der beder om personlige oplysninger.