Mobilapplikationer havde et rekordår i 2022, med sociale medier og streamingtjenester som TikTok, Facebook og Spotify i top 10 over de mest downloadede apps. Men en uventet spiller dukkede op på hitlisterne - CapCut, en video redigeringsapp, som overraskende nok fik en plads blandt de fire mest downloadede apps globalt. Det skriver mediet Mobile-Magazine.
CapCut, som er et gratis video redigeringsværktøj, blev downloadet hele 357 millioner gange i 2022.
Det er særligt bemærkelsesværdigt, da det er et betydeligt højere antal end de 298 millioner downloads, som Facebook opnåede sidste år. Dette repræsenterer et fald på over 25% i antallet af downloads for Facebook sammenlignet med det foregående år.
Interessant nok, er der mange danskere der ikke engang er bekendt med CapCut, på trods af dets internationale popularitet.
Det er bemærkelsesværdigt, da CapCut er et produkt fra TikTok's moderselskab, og primært bruges til redigering af videoer til TikTok. Og med TikTok's enorme succes - den app, der blev mest downloadet i 2022 med 672 millioner downloads - ville man forvente, at CapCut også ville være kendt blandt danskere.
TikTok har cementeret sin position som en førende social media platform, og CapCut's popularitet kan ses som en indikator på TikTok's fortsatte succes.
Redigeringsværktøjet er blevet et favoritvalg for TikTok-brugere, som ønsker at finpudse deres videoer, før de deler dem på platformen.
Mens Facebook oplevede et fald i antallet af downloads, var andre sociale medier og kommunikationsplatforme som WhatsApp og Instagram i stand til at opretholde stærk vækst.
Dette rejser spørgsmålet om, hvordan trends inden for social medier og teknologi skifter, og hvordan nye spillere som CapCut er i stand til hurtigt at vinde terræn.