Op mod 1,5 millioner brugere af NemID oplevede i juni 2022 betydelige problemer med at anvende tjenesten over flere dage.
Datatilsynet har nu udtrykt alvorlig kritik af hændelsen, som forhindrede adgang til centrale offentlige tjenester som borger.dk, e-Boks, sundhed.dk og minretssag.dk.
Nedbruddet strakte sig over fire dage, og mange brugere kunne i denne periode ikke logge ind på de nævnte platforme med NemID.
"Datatilsynet har lagt særligt vægt på, at der var tale om kritisk, national infrastruktur, og at nedbruddet derfor potentielt kunne medføre betydelige konsekvenser for de berørte borgere – ikke mindst taget den lange periode i betragtning, som nedbruddet varede," udtaler Datatilsynet i en pressemeddelelse.
Det skriver Politiken.
Nets DanID, som var ansvarlig for NemID på tidspunktet for nedbruddet, var ude af stand til at genoprette normaldriften før fire dage efter hændelsen. Problemerne blev forværret af, at backup-løsningen ikke var tilgængelig, hvilket forhindrede en hurtigere løsning.
En test af nødproceduren, som kunne have identificeret årsagen til backup-løsningens utilgængelighed, var ikke blevet udført siden cirka to år før nedbruddet. Den manglende testprocedure har ifølge Datatilsynet spillet en væsentlig rolle i den lange nedetid.