Efter mange års pause – hele 17 år – står den nyudviklede Yaris WRC rallybil til at skulle deltage i verdensmesterskabet. Trods langvarig pause står Toyota helt fremme ved målstregen både hvad angår udstyr og team – og med rette.
Tidligere verdensmester Tommi Mätkinen er chefudvikler, og han har stået i spidsen for udviklingen af dette års rally model. Sammen med sit team har han brugt halvandet år på at udvikle samt teste bilen helt ned til de mindste detaljer.
Intet er overladt til tilfældighederne og teamet regner med at stå stærkt fra sæsonens start, hvilket Yaris WRC bestemt også gjorde. Den japanske bilproducent gjorde comeback til rallysporten start 2017 og kunne placere sig øverst på podiet i holdets blot andet løb.
Danmarks mest populære bilmodel – og 380 hestekræfter…
Det er ikke en helt ukendt bilmodel, som skal fare over barskt terræn til verdensmesterskabet i rally. Tværtimod, er der tale om Danmarks mest populære model. En helt nyudviklet udgave af den velkendte Yaris, som under motorhjælpen rummer en 1.6-liters motor med mere end 380 hestekræfter, en tophastighed, der kan ramme 201 km/t - alt andet end en ordinær hverdagsbil.
Fra motorløb til gaden
Det er desto ikke mindre, hvad det i virkeligheden er: en hverdagsbil.
"Når vi (Toyota) deltager i almindelige hverdagsbiler, så smitter det af på den almindelig borger – han kan sætte sig i rallykørerens sted, og drømme videre," udtaler Jes Abrahamsen fra ATbiler A/S.
Toyotas rallybil Yaris WRC gør det muligt at lade drømme blive til virkelighed. Erfaringerne fra udviklingen af bilen har gjort det muligt at udvikle endnu bedre gadebiler til helt almindelig kunder, som du og jeg. Det bliver spændende at se, hvad Yaris WRC kan udrette.