Ventes at træde i kraft 1. januar 2025: I disse tilfælde kan bilister slippe for at betale bøder i trafikken

Emil Martesen

2 timer siden

|

03/10/2024
Nyheder
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
Det ventes at træde i kraft 1. januar 2025.

Dagens topnyheder

Bilejere af dieselbiler, som ikke har fået monteret partikelfilter på udstødningen, bliver takseret 1.500 kroner i bøde, hvis de kører ind i en miljøzone – også selvom der er tale om akutkørsel for at komme på hospitalet.

Flere borgere har derfor fået bøde for at køre på hospitalet, fordi deres bil ikke lever op til kravene i en miljøzone.

Det vil miljøminister Magnus Heunicke nu ændre gennem et lovforslag, som han i dag fremsætter i Folketinget.

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.

Forslaget går bl.a. på, at akutkørsel nu kan registreres som en undtagelse for kørsel i miljøzonerne uden partikelfilter, og at fristen for at registrere undtagelsen forlænges, så det kan gøres op til to dage efter.

Miljøminister, Magnus Heunicke, lægger ikke skjul på, at det er afgørende, at alle danskere har adgang til vores hospitaler:

"Det er afgørende, at alle danskere har adgang til vores hospitaler, uanset hvilken bil man måtte have – det kan der ikke være to holdninger til. Derfor ændrer vi nu reglerne, så man i fremtiden kan komme på hospitalet uden at skulle bekymre sig om at skulle betale en bøde efterfølgende. Miljøzonerne er et rigtig godt initiativ, fordi de bidrager til bedre luftkvalitet i de større byer, men det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af adgang til sundhedsvæsenet".

Miljøzonerne er indført for at reducere luftforureningen i tætbefolkede områder i de større byer.

Systemet er bygget op sådan, at et kamera tager billeder af alle biler, der kører ind, og krydstjekker det med køretøjsregisteret.

Derved bliver der automatisk takserer bøder, til de bilejere, der ikke overholder kravene i miljøzonerne.

I København, Odense, Aalborg og på Frederiksberg ligger hospitaler i miljøzonerne, hvilket kan give problemer med bøder for akutkørsel til hospitalet. Odense er blandt de fem kommuner, der har miljøzoner, og der har man oplevet udfordringer med bøder for akutkørsel i miljøzonen, hvilket rådmand i Odense Kommune Tim Vermund har rejst for miljøministeren.

Rådmand i Klima- og Miljøforvaltningen i Odense Kommune Tim Vermund er klar i spyttet, da han understreger sin glæde over, at ministeren har lyttet og nu tager initiativ:

"Jeg er glad for, at ministeren har lyttet og nu tager initiativ til at få ændret de firkantede regler, der har givet bøder til syge mennesker, som akut har haft brug for at komme på hospitalet. På den ene side bliver vi nødt til at stille krav til de biler, der kører i vores byer, så vi alle kan indånde en renere luft. Og med miljøzonen er partikelforureningen allerede faldet markant efter første år. Men på den anden side er det selvfølgelig helt afgørende, at alle har mulighed for at køre på hospitalet uden at få en bøde for at have en ældre dieselbil".

Fakta:

  • Miljøzonerne blev indført fra 2008-2010 for at forbedre luftkvaliteten i de tætbefolkede områder i de større byer. Der er miljøzoner i fem kommuner i Danmark; København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

  • I miljøzonerne skal dieseldrevne personbiler, ældre dieseldrevne varebiler til både erhvervs- og privat brug, og ældre dieseldrevne lastbiler skal have partikelfilter på, der fjerne de kræftfremkaldende dieselpartikler.

  • Ved overtrædelse af miljøzonereglerne er bøden 12.500 kr. for lastbiler og busser og 1.500 kr. for vare- og personbiler.

Ændringer for miljøzonerne

  • Justeringerne af miljøzonerne foregår gennem lovforslaget om nulemmissionszoner.

  • Justeringerne består i:

    • Akutkørsel indføres som et begreb i lovbemærkninger, som man kan registrere som en undtagelse.

    • Registreringen kan fremover også ske efter man er kørt ind – fristen bliver ca. 2 dage.

    • Alle private køretøjer kan registrere en akut undtagelse – i dag kan kun køretøjer, der ikke kan eftermontere et partikelfilter registrere en undtagelse.

    • Der informeres om de nye regler med en ny informationskampagne.

Lovforslaget forventes at træde i kraft d. 1. januar 2025.