Transportminister Magnus Heunicke (S) lover nu, at DSB inden for få uger er klar med nye tog for 1,2 milliarder kroner til at sætte ind mod de mange overfyldte tog. Det skriver metroxpress.
- De er lige nu ved at forhandle aftalen på plads. DSB støvsuger markedet for tog til at sætte ind på strækninger, hvor problemet er størst, siger han til avisen.
Men det er ikke så lige til at få bugt med, at folk står som sild i en tønde i myldretiden, og at der ikke er en siddeplads til alle.
Trafikforsker Niels Melchior, der er ekstern lektor på Aalborg Universitet, siger, at det er ikke er helt så enkelt, at man bare kan sætte nogle flere tog ind.
- Det vil være meget svært de fleste steder at få flere tog ind. Du kan heller ikke bare sætte længere tog ind, for perronerne er ikke til det. Og signalsystemerne er mange gange også sådan, at der ikke kan presses flere tog ind, siger Niels Melchior.
En rapport fra Transportministeriet viser, at der er flere passagerer end pladser i mere end hvert 10. tog på 13 togstrækninger i myldretiderne morgen og eftermiddag. Især er der store problemer med tog til og fra Aarhus, Odense og København.
Men trafikforskeren peger på, at kapaciteten mange steder er brugt op, så det gælder om at finde andre muligheder, der kan løse op for propperne i togene.
- Man har for eksempel på S-togsnettet taget en type tog i brug, der har en større kapacitet end de gamle. Andre steder har man sat to-etagers tog ind på nogle af regionalstrækningerne, siger Niels Melchior.
- Kan man få tog som i sig selv har støtte kapacitet, så er det en mulighed, siger han.
Problemet med de overfyldte tog går ikke i sig selv igen. Ifølge rapporten bliver problemerne større frem mod 2022. På Sjælland - eksempelvis - vil behovet stige med 33.000 ekstra togsæder.
/ritzau/