Det er kun et år siden, du fik badevægten i julegave. Allerede nu er der en risiko for, at du har mistet den toårige reklamationsret. I hvert fald på papiret.
Teksten på bonen risikerer at spille fallit, fordi skriften forsvinder eller flyder ud. Og så har du et problem. Et problem, som Forbrugerrådet flere gange er stødt på.
- Det er alfa og omega at have en læselig bon. Kunden har bevisbyrden og skal kunne bevise sit køb. Det gøres bare bedst med en bon, siger jurist ved Forbrugerrådet Jakob Steenstrup til Dagens.dk.
For at undgå diskussioner og bevisproblemer i butikkerne, opfordrer han forbrugerne til at gemme kvitteringerne i for eksempel en mappe, hvor der er mørkt og tørt. I pungen kan de hurtigt blive slidte og utydelige.
- Og så er det en god idé at scanne eller kopiere kvitteringer for varer af stor værdi. Simpelthen for at sikre sig, opfordrer Jakob Steenstrup.
Har man ikke kopieret kvitteringen, og er den oprindelige blevet ulæselig, er der stadig mulighed for at få sin reklamation eller garanti.
Læs også: Her er sedlen, som mor og handicappet datter fandt på forruden, da de kom tilbage fra deres indkøb
Butikken har også et ansvar
Købeloven og markedsføringsloven om god skik giver kunden en reklamationsperiode på 2 år. Nogle gange tilbyder forretningen yderligere en garanti på flere år. Men der findes ingen lov for, hvor længe beviset skal være læseligt.
- Reklamationsretten bliver fuldstændig udhulet, hvis butikker udleverer boner med en utilstrækkelig kvalitet. Derfor siger man, at det er god skik, at de erhvervsdrivende udleverer kvitteringer, der kan holde perioden ud, siger Forbrugerrådets jurist.
Det betyder, at selvom du måske har haft din bon i pungen, og ikke gemt den mørkt og tørt, så er det stadig den erhvervsdrivendes ansvar, at den kan holde.
- Hvis du tager dine kvitteringer med i bad, så er vi ude i, at det ikke længere kan være den erhvervsdrivendes pligt at give dig en holdbar kvittering, fastslår Jakob Steenstrup.
Butikskæden Imerco sælger mange elektriske varer, hvor kvittering og garantibevis har stor betydning. De er opmærksomme på problematikken. Ekspedienterne i isenkramkæden forsøger så vidt muligt at informere kunderne om, at de skal passe godt på deres kvitteringer og garantibevis. Det fortæller kommunikationschef i Imerco Mette Willingshøj.
- Derudover har alle vores klubmedlemmer digitalt adgang til deres kvitteringer. Hvis en kunde står med en ulæselig bon, kan vi i yderste konsekvens tracke et køb. Det er lidt omstændigt, men det kan lade sig gøre igennem kundeservice.
På trods af flere digitale løsninger, opfordrer Forbrugerrådet stadig kunderne til ikke at sætte sin lid til det digitale. Forbrugerrådet har desuden været indblandet i sager, hvor specificeret dankortudskrifter er blevet godtaget som bevis for et køb på for eksempel en badevægt. Så længe du kan bevise hvor, hvornår og til hvilken pris, du har købt varen.
Læs også: Online shopping: Forventninger kontra virkeligheden
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: