En smartphone skal være udstyret med et lækkert kamera. Det står i hvert fald højt på danskernes ønskeseddel, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sony Mobile Communications.
66 procent af danskerne svarer, at kameraets kvalitet er vigtig eller meget vigtig, når de køber en ny smartphone. Samtidig svarer 56 procent, at de bruger kameraet mere i år end sidste år, og for 62 procent af danskerne er kameraet i deres smartphone deres primære kamera.
Og blandt de unge mellem 15-24 år, er det hele 75 procent.
Det er især god billedkvalitet, antallet af megapixels og den bedst mulige kvalitet ved vanskelige lysforhold, der bliver nævnt som de vigtigste krav til smartphone-kameraet. Særligt for de 35-50 årige er billedkvaliteten meget vigtig – det prioriterer 92 procent højest, mens det blandt de unge 15-24 årige kun er 78 procent.
Billeder erstatter huskelister
Danskerne tager billeder af alt fra fester og ferier til hverdagssituationer og kæledyr, og YouGov-undersøgelsen viser, at der ikke kun bliver taget billeder ved festlige lejligheder, som 61 procent af danskerne ynder at gøre.
Når smartphone-kameraet er i brug tager 64 procent billeder af almindelige hverdagssituationer, 62 procent tager feriebilleder, mens hele 72 procent bruger deres smartphone til at tage billeder af praktiske ting for at huske eller dokumentere.
Og alle de mange billeder deler danskerne på Facebook, Snapchat og Instagram som aldrig før.
- Forbrugernes kameravaner og deres forventninger til mobilkameraer har ændret sig, fordi smartphone-kameraet er blevet det primære kamera for mange. Derfor efterspørger forbrugerne især en smartphone, som kan kombinere kvaliteten fra det kompakte digital-kamera med muligheden for altid at kunne fange de rigtige øjeblikke og dele dem på sociale platforme, siger marketingdirektør Morten Johansen fra Sony Mobile Communications og fortsætter:
- Det leverer vi med den nye Xperia Z1, som samtidig er en lækker og slank smartphone i materialer af højeste kvalitet, siger marketingdirektør Morten Johansen fra Sony Mobile Communications.
Sonys nye smartphone – Xperia Z1 – er netop landet i de danske butikker, og den sætter nye standarder for smartphone-kameraer både i forhold til kvalitet og brugergrænseflade.
Sony Xperia Z1 byder blandt andet på et kraftfuldt 20,7 megapixel kamera med en billedsensor, der svarer til de store sensorer, som findes i mange af Sony’s digitalkameraer. Kombineret med Sony’s prisvindende ”G Lense” og andre Sony-teknologier betyder det, at man oplever de samme kvaliteter og resultater som ved et almindeligt compact digitalkamera i en tynd, vandtæt smartphone.
Derudover rummer Sony Xperia Z1 en række brugervenlige og underholdende kamera-applikationer direkte i kameraets brugergrænseflade. Blandt andet kan Xperia Z1 tage hele 61 billeder på 2 sekunder – et sekund før og efter der trykkes på udløseren – ved hjælp af den nye app Timeshift Burst.
Dermed har man alle chancer for at fange det helt perfekte billede.
Interessen for det nye kamera er i følge Sony stor. Firmaet melder om dobbelt så mange forudbestillinger på Xperia Z1 sammenlignet med Xperia Z, der udkom i januar i år.
Fakta
• 56 pct. af danskerne svarer, at de bruger kameraet mere i år end sidste år.
• 66 pct. svarer, at kameraets kvalitet er vigtigt eller meget vigtigt, når de køber en ny smartphone.
• Ifølge 62 pct. er kameraet i deres smartphone deres primære kamera.
• Blandt de unge mellem 15-24 år svarer hele 75 pct., at deres smartphone-kamera er deres primære kamera.
• Hele 72 pct. bruger deres smartphone til at tage billeder af praktiske ting for at huske eller dokumentere.
• 64 pct. svarer, at de tager billeder af almindelige situationer fra hverdagen.
• 62 pct. svarer, at de tager feriebilleder med deres smartphone-kameraer.
• Kvinder tager markant flere billeder end mænd. Således svarer 70 pct. af de adspurgte kvinder, at de tager billeder af hverdagssituationer sammenlignet med kun 57 pct. af mændene.
• Ligeledes svarer 65 pct. af kvinderne, at de tager billeder på ferien, mod 59 pct. af mændene.
• Mænd svarer i undersøgelse, at de især bruger kameraet i relation til arbejdet.