Det virtuelle loppemarked Trendsales er populært blandt danskerne. Men er man inaktiv på sin profil i for langt tid, kan det komme til at koste penge.
Det skriver Forbrugerrådet Tænk i sit nyhedsbrev.
Er brugeren inaktiv på sin Trendsales-konto i mere end tre måneder, koster det 10 kroner om måneden i administrationsgebyr. Og det er til trods for, at Trendsales skriver på sin hjemmeside, at det er gratis at handle hos dem.
- Vi er jo ikke en bank, så derfor er der et maksimum for, hvor mange penge vi kan holde for folk, siger Trendsales' direktør, Martin Falslev Andersen, til Forbrugerrådet Tænk.
- Årsagen til gebyret er, at det er den bedste motivation til at få folk til at trække deres penge ud af deres Trendsales-konto, siger han.
Men den slags motivation giver Forbrugerrådets juridiske konsulent Jakob Steenstrup ikke meget for.
- Man kan diskutere, om det overhovedet er rimeligt at trække de 10 kroner i denne situation, hvor der tilsyneladende ikke er tale om reelle administrationsudgifter.
- Man kan jo motivere folk på mange måder uden nødvendigvis at "straffe" dem økonomisk, siger Jakob Steenstrup og fortsætter:
- Hertil kommer, at vilkåret ikke synes fremhævet i forbindelse med oprettelsen af kontoen i kombination med, at det flere steder på hjemmesiden oplyses, at det er gratis at benytte Trendsales.
Der bliver dog kun hævet administrationsgebyr fra Trendsales, hvis der er penge på kontoen. Derfor opfordrer Forbrugerrådet brugerne til at sørge for at overføre pengene, de tjener på sitet, til deres sin bankkonto med det samme.
Martin Falslev Andersen, Trendsales' direktør, oplyser dog, at brugerne altid kan få administrationsgebyret tilbage, hvis de er utilfredse og henvender sig.
Trendsales har 700.000 brugere, der hver måned opretter over en halv million annoncer med alt fra mærketøj til møbler og elektronik.
/ritzau/