15 nye øresundstog bliver for dyre og derfor dropper Transportministeriet nu at købe de nye tog, skriver Ingeniøren.
- Vi har i går (tirsdag, red.) fået et brev fra Transportministeriet, hvor der står, at de ikke er interesserede i at købe øresundstog af os, siger administrerende direktør Peter Sonne fra Bombardier, som producerer øresundstogene.
- Det er vi selvfølgelig meget ærgerlige over, for det er et godt tog, der allerede kører i Danmark, og som derfor kunne sættes i drift meget hurtigt, siger han til Ingeniøren.
Planen var ellers, at de 15 nye øresundstog skulle være sat ind på strækningen mellem København og Malmø, hvor der bliver mange flere passagerer i fremtiden. Desuden skulle nogle af dem sættes ind på Kystbanen.
Det ville frigøre 15 elektriske IR4-togsæt, som til gengæld kunne sættes ind på strækningen mellem København og Esbjerg.
Sådan lød de planer i hvert fald, som daværende transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), præsenterede i juni 2013.
DSB har nu forhandlet med Bombardier i over et år med Transportministeriets embedsmænd helt tæt på processen.
Ifølge Ingeniøren har DSB forsøgt at få en aftale i stand om at købe de nye øresundstog sammen med det selskab, der varetager den svenske del af Øresundstrafikken - Öresundståg AB.
Det er nemlig for dyrt for DSB at købe de nye tog selv, men Öresundståg AB fravalgte til sidst Bombardiers tog, og dermed ryger planerne helt af sporet.
Øresundstogene skulle have været leveret inden maj 2017, hvor nye sikkerhedskrav træder i kraft.
DSB skal nu enten finde en anden leverandør, der kan levere togsæt meget hurtigt, eller også skal man vælge tog, som lever op til de krav, der kommer til at gælde fra 2017.
Det sidste bliver imidlertid svært, konkluderede Henrik Dam Kristensen således selv i et notat til transportudvalget sidste år.
Onsdag sagde transportminister Magnus Heunicke (S), at DSB inden for få uger ville tegne en kontrakt på et togkøb på 1,2 milliarder kroner.
Men torsdag har Transportministeriet ingen officielle kommentarer til afvisningen af Bombardier over for Ingeniøren.
/ritzau/