Det skal være billigere at krydse Storebæltsbroen for at tage på arbejde, hvis det står til den nye regering.
Konkret har transportminister Hans Christian Schmidt (V) bedt om en nærmere vurdering af konsekvenserne ved en pendlerrabat, og herefter vil han indkalde partierne til forhandlinger, skriver Fyens Stiftstidende.
Dermed følger han op på Venstres valgudspil, der lød på en pendlerrabat på 40 procent.
Om besparelsen bliver på det niveau afhænger af de nye beregninger og af forhandlingerne med partierne bag Storebæltsforliget, nemlig Socialdemokraterne og De Konservative.
Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn er positiv overfor udsigten til en rabat.
- En ekstra pendlerrabat vil øge mobiliteten og gøre det lettere at tiltrække arbejdskraft og styrke bosætningen på de to sider af bæltet, siger han til Fyens Stiftstidende.
Til gengæld afviser han generelle takstnedsættelser.
Politisk ordfører for De Konservative, Mai Mercado, håber på den anden side, at der kan findes penge til at minimere taksterne for andre end pendlerne.
- Men det er en god start, siger hun til avisen.
I Venstres valgudspil er der lagt op til, at rabatten på de 40 procent opnås ved at øge skattefradraget for at køre over broen og ved at sætte prisen på det månedlige pendlerkort ned fra 3900 kroner til 3000 kroner.
Sidstnævnte skal finansieres af Sund & Bælt, der varetager driften af blandt andet Storebæltsbroen.
Af et notat, som Fyens Stiftstidende har fået aktindsigt i, fremgår det, at Sund & Bælt for den tidligere regering har vurderet, at pendlerrabatten kan betyde et årligt tab på 33-58 millioner kroner.
Det vil kunne hentes ind ved at forlænge gældsafviklingen på broen med fire måneder.
Transportministeren vil først lade sig interviewe om brotaksten, når han har et større overblik.
/ritzau/