Mange pårørende til ofre for branden på Scandinavian Star og overlevende efter færgebranden i 1990 forstår ikke, hvorfor der skulle gå 26 år, før skibsinspektør Flemming Thue Jensen i weekenden luftede sin begrundede mistanke om, at branden var påsat.
I et interview med Politiken antydede han, at han af sin arbejdsgiver, Søfartsstyrelsen, var blevet bedt om at holde din viden for sig selv.
- Jeg har været bundet på hænder og fødder. Indtil for et halvt år siden var jeg en af cheferne i Søfartsstyrelsen.
- Jeg kunne ikke gå uden for systemet. Jeg følte mig skakmat. Men nu er jeg blevet pensioneret og er en fri mand, sagde han til avisen.
Andreas Nordseth, der er direktør for Søfartsstyrelsen, afviser at Flemming Thue Jensen har fået mundkurv på i forhold til at udtale sig om branden på Scandinavian Star.
- Jeg er ikke bekendt med, at Flemming Thue Jensen har været pålagt begrænsninger for, hvilke oplysninger han kunne lægge frem i sagen.
- Jeg har noteret mig, at Flemming Thue Jensen selv er citeret for at sige, at hans arbejdsliv ikke har lagt hindringer for hans fremlæggelse af sagen, men at tidspunktet skyldes, at han ikke har været klar før nu, siger han i en skriftligt svar til Ritzau.
Her henviser Andreas Nordseth formentlig til et interview, som DR har foretaget, og hvor den pensionerede skibsinspektør siger følgende om sin lange tavshed:
- Det har meget at gøre med, at jeg ikke har været mentalt i stand til det, og så fordi jeg har haft nogle barrierer, der skulle overvindes.
- For jeg har set, hvordan det er gået andre, der har lavet et stykke gedigent efterforskningsarbejde, som bare har fået den kolde skulder. Og den situation ville jeg ikke ende i, siger Flemming Thue Jensen.
Andreas Nordseth understreger, at han meget gerne hører fra sine medarbejdere, hvis de ligger inde med lignende oplysninger.
- For mig er det vigtigt at sige, at når vi har medarbejdere, som sidder inde med vigtige oplysninger i en sag, så sørger vi for, at oplysningerne kommer videre til de relevante myndigheder. Det gælder også i denne sag, skriver han til Ritzau.
Flemming Thue Jensen var som skibsinspektør en af de første, der fik adgang til den brandhærgede færge.
Han kunne konstatere, at der var klare tegn på sabotage på skibet i forbindelse med den tredje brand, der opstod 12 timer efter den første brand på et tidspunkt, hvor kun få besætningsmedlemmer var tilbage på skibet.
Derfor mener han, at gerningsmændene skal findes blandt disse besætningsmedlemmer, men indtil videre har norsk politi afvist teorien.
/ritzau/