Sydbank indførte i sommer en ny sms-service, der betyder, at kunderne får en sms, når deres MasterCard har været benyttet i udenlandske webshop, i butikker og pengeautomater.
Og det har været en succes indtil videre. Den nye sms-service har allerede forhindret en række tilfælde af misbrug.
- Når MasterCard’et bliver brugt, sendes der umiddelbart efter en sms til ejeren af kortet. Og man kan derfor hurtigt opdage, hvis kriminelle misbruger ens kort, da man bliver adviseret om dette straks efter, at betalingen er foretaget, Malene Morsing, der er afdelingsleder i Sydbank.
Et eksempel på, hvordan sms-servicen har forhindret misbrug, er en kunde, der modtog en sms, da der blev trukket 5.000 kroner fra kortet i en transaktion, som kunden ikke havde foretaget. Derfor kunne pågældende spærre kortet med det samme og dermed forhindre yderligere misbrug.
En anden kunde havde foretaget et indkøb på en webshop, men var ikke klar over, at hun havde tegnet et abonnement. Webshoppen havde derfor afsendt endnu en ordre og trukket pengene, men med sms-servicen blev kunden klar over dette - og kunne derfor undgå at betale for yderligere forsendelser.
- Misbrug og svindel med betalingskort er desværre et stort problem, og folk skal være varsomme, når de eksempelvis handler på nettet. Vi udvikler dog hele tiden løsninger, der skal sikre mod misbrug, og vi er derfor glade for, at vi kan tilbyde en effektiv og gratis service, der kan hjælpe vores kunder, forklarer Malene Morsing.
Flere andre banker har allerede indført en lignende sms-service.