Rækken af kritikere af akuttelefonen 1813 er lige så lang, som den ventetid, folk, der ringer til nummeret, oplever. Og derfor vil formanden for statsrevisorerne, Peder Larsen, (SF) have Rigsrevisionen til at gå ind i sagen.
- Jeg er meget fokuseret på at finde ud af, hvordan man har forberedt sig til at gå fra vagtlægeordningen til akuttelefonen. Det ser ud til, at der har været nogle uheldige dispositioner, siger Peder Larsen.
Folk i Region Hovedstaden har siden 1. januar ringet til ét nummer - 1813 - hvis de har brug for lægehjælp. Ordningen visiterer både til lægevagten og til akutmodtagelsen.
Når man ringer, får man en sygeplejerske i røret, som så vurderer, om man skal tale med en læge, møde op, eller i telefonen få råd og vejledning om sygdom. Men i perioder har det taget over en time at komme igennem på telefonen.
- Jeg er overbevist om, at de ansatte har gjort det så godt, de kunne. Men det tager tid at få rutinerne ind på rygraden. Og man kan spørge sig, om det er smart at begynde en ny ordning 1. januar, eller om man skulle have ventet et kvartal, siger statsrevisoren.
Peder Larsen vil have klarlagt, hvad der skete før 1. januar. Og han mener ikke, at det er nok, at Region Hovedstaden skal forklare sig overfor Sundhedsstyrelsen på mandag.
- Rigsrevisionen er en uvildig instans, der finder frem til, hvorfor det er gået så galt. Det er vigtigt at få det på plads, for det kan tænkes, at man i andre regioner får den samme idé om at indføre noget lignende, siger han.
- Det er ikke mit ønske at vende tilbage til det gamle system. Men det er vigtigt at undgå de samme fejl, og at man får en god forberedelse, så man ikke snubler det i gang som i Region Hovedstaden, siger Peder Larsen.
Statsrevisorernes næste møde er 22. januar, hvor sagen om akuttelefonen vil blive taget op.
/ritzau/