Sarah Lund og Noma baner vej for dansk modeeksport

admin

458 uger siden

|

03/02/2016

Dagens topnyheder

Den danske modebranche klarer sig fint i udlandet, hvor der sidste år blev solgt mere dansk tøj end nogensinde før.

Fremgangen er fordelt på en række lande, og særligt Storbritannien skiller sig ud. Her opnåede man sidste år - og for den sags skyld også i 2014 - en vækstrate på 25 procent, så kongeriget nu er Danmarks femtestørste eksportmarked.

Og spørger man Nikolaj Klausen, der er direktør for brancheforeningen Wear under Dansk Erhverv, er der både kulturelle og gastronomiske årsager til fremgangen.

- Briterne har set danske tv-serier og har frem for alt også spist ny, nordisk mad. De er vilde med det, og derfor vil de nu også have danske møbler og danskproduceret tøj.

- De vil slet og ret være som os, siger han.

Og ifølge Michael Hillmose, der er eksportchef for brancheforeningen Dansk Mode & Tekstil, behøver opturen i det britiske ikke stoppe her:

- Det er endnu kun et fåtal, som har stor succes på dette marked, og derfor er det også kun 33 procent af vores medlemmer, som forventer vækst her.

- Men potentialet for yderligere vækst er afgjort til stede, skriver han i en analyse af eksporttallene.

Ser man på de øvrige markeder med potentiale, fremhæver Nikolaj Klausen særligt USA.

Amerikanernes adgang til dansk tøj bliver besværliggjort af toldmure, som lægger 30 procent oven i priserne, men alligevel er USA på et år gået fra at være det 20.- til det 15.-vigtigste eksportmarked.

- EU forhandler i øjeblikket med amerikanerne om at fjerne toldbarriererne helt. Det kan allerede ske om to år og vil åbne helt nye muligheder for danske modevirksomheder, hvis de ellers begynder at forberede sig nu, siger han.

Skal danskerne drage fordel af en toldaftale, skal produktionen først og fremmest flyttes fra Kina til Europa, og så skal de allerede nu begynde at knytte kontakter på den anden side af Atlanten.

- Det er selvfølgelig en stor mundfuld at begive sig ind i USA, men nøjagtigt som i Storbritannien skal virksomhederne udnytte, at de står med et stærkt nationalt brand i ryggen.

- Amerikanerne kender også til begrebet "nordic food" og forbinder derfor Danmark med noget cool, anderledes og positivt, siger han.

Den samlede modeeksport nåede sidste år op på 26,3 milliarder kroner, hvilket er seks procent mere end året før.

Den danske modeindustri omsatte sammenlagt for 41,9 milliarder kroner i 2015, svarende til en fremgang på fire procent.

Modebranchen holder i øjeblikket modeuge i København, hvor indkøbere fra store dele af verden tager de nyeste kollektioner fra de danske designere i øjesyn.

/ritzau/