Der har været ganske pæn efterspørgsel efter Carlsbergs internationale premium-mærker sidste år, hvor især cideren Somersby viste sig rigtig godt kørende.
I årsregnskabet fra Carlsberg for 2013 viser det sig, at Somersby-produktet voksede 78 procent.
Bryggerigiganten skriver selv, at den væsentligste årsag til fremgangen for cider-produktet "var lanceringen i Storbritannien, de fortsat gode resultater i Polen samt lanceringen af smagsvarianter på etablerede markeder."
- Et væsentligt led i Gruppens kommercielle strategi er at øge salget af vores internationale premium-mærker, skriver Carlsberg i en meddelelse med henvisning til produkterne Carlsberg, Tuborg, Kronenbourg 1664, Grimbergen og Somersby.
Carlsberg-mærket faldt for året 2013 med to procent, hvilket ifølge Carlsberg skyldes, at der året forinden var Europamesterskab i fodbold, hvor salget steg med otte procent.
Ølkollegaen, Tuborg-mærket, voksede med 10 procent i 2013, hvor det især var gode resultater i Asien, der var medvirkende til at understøtte væksten.
Kronenbourg 1664 voksede også og havde en vækst på seks procent, der dog er eksklusiv det franske marked, som var påvirket af lagernedbringelse, skriver Carlsberg.
Den belgiske munkeøl, Grimbergen, fortsatte sin ekspansion i 2013, lyder det fra den danske bryggerikoncern, og øllen blev lanceret på ni nye markeder i løbet af året og fås nu på 33 markeder verden over.
Carlsbergs samlede omsætning for 2013 landede på 66,55 milliarder kroner, hvilket er en ganske lille forbedring i forhold til året inden, idet omsætningen i 2012 endte på 66,47 milliarder kroner.
/ritzau/