DSB må sige farvel til et statstilskud på 300 millioner kroner om året, hvis Venstre-regeringen får held med at få sit finanslovsforslag stemt igennem.
Det fremgår af finanslovsforslaget, som finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) tirsdag har offentliggjort.
Reduktionen af tilskuddet skyldes, at man forventer en forbedring af DSB's driftsresultat for 2015, lyder det.
Regeringen vil også fjerne statens jernbanetilskud til Storebæltsforbindelsen og påbegynder udfasningen af tilskuddet til Øresundsforbindelsen og dens landanlæg med henblik på en overgang til ren brugerbetaling.
Regeringen understreger dog, at det ikke vil påvirke taksterne, når man skal krydse broerne, hvad enten det er i bil eller tog. Også her begrundes det med, at økonomien i selskaberne bag er i bedring.
Hos De Radikale undrer man sig derimod over regeringens prioritet set i lyset af hele miseren om de omstridte IC4-tog.
- Når man sparer på DSB, bliver det sværere for dem at investere i flere og nye tog. IC4 virker ikke, og der mangler siddepladser til passagererne, siger trafikordfører Andreas Steenberg i en pressemeddelelse.
- Det vil ramme hårdt på udviklingen, at Venstre trækker penge ud, som ellers ville gå til toginvesteringer, tilføjer han.
Beskæringen af tilskuddet til DSB er led i samlede besparelser for 6,7 milliarder kroner i finanslovsforslaget.
Pengene skal pengene blandt andet findes andet ved at skære i ulandsbistanden, som sættes ned til 0,7 procent af BNI (bruttonationalindkomst), hvilket svarer til FN's målsætning for medlemslandene.
Den post alene frigør 2,3 milliarder kroner næste år.
/ritzau/