Både politikere, eksperter og DSB har mistet troen på, at IC4-toget nogensinde kommer til at afløse IC3-toget i togtrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. Det skriver Jyllands-Posten.
Intet ser ud til at virke på det skandaleramte tog, der skulle have været køreklar i 2006.
Efter at have fået bremserne til at virke er det nu blandt andet dørene, der ikke kan lukke, og trinbrættet der ikke kan trækkes ind, og så er det umuligt at koble togvognene sammen uden at bruge lang tid.
Derfor bliver de IC4-tog, der trods alt kan køre, næsten ikke brugt mellem København og Aarhus, hvilket ellers var planen.
Ifølge den reviderede indsættelsesplan, der blev præsenteret i juni sidste år, skulle IC4-togene i dag i gennemsnit kunne køre 12.500 kilometer uden at gå i stykker.
De seneste tal viser, at togene i marts kun klarede 4354 kilometer, inden de igen stod stille. Dermed er de 20-25 år gamle IC3-tog mere end 13 gange mere driftsikre.
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er ikke i tvivl:
- IC4 kommer aldrig på sporet. Det eneste rigtige vil derfor være en kontrolleret udrangering, siger han til Jyllands-Posten.
Både Socialdemokraterne og SF er også godt trætte af IC4. SF's tidligere transportminister, partiformand Pia Olsen Dyhr, tror heller ikke længere på IC4:
- IC4 var en fejl, som vi skal over hurtigst muligt. Derfor skal vi have elektrificeret hele tognettet, og så må vi købe dobbeltdækkere og eventuelt ekstra lokomotiver i en overgangsfase.
Transportordfører Rasmus Prehn (S) er enig, men mener, at man i en overgangsperiode er nødt til at bruge de af IC4-togene, der kan køre.
Lige nu kører 30 af de 82 indkøbte IC4-tog - samme antal som i juni sidste år. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.
/ritzau/