Femern-forbindelsen kommer. Men den bliver flere år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og vil først stå færdig omkring 2028-2030.
Til gengæld bliver sænketunnelen under Femern Bælt efter alt at dømme nogle milliarder kroner billigere end i de værste scenarier, der har været fremme.
Det synes partierne bag aftalen om Femern-projektet at være enige om efter et møde torsdag hos transportminister Hans Chr. Schmidt (V). Her blev der fremlagt en gennemgang af det store projekt, foretaget af revisionsfirmaet Ernst & Young.
Økonomien i forbindelsen ser rimelig ud, lyder vurderingen fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Det samlede anlægsbudget for kyst til kyst-forbindelsen ligger nu omkring 52,6 milliarder kroner, der skal hentes ved brugerbetaling.
- Jeg er blevet lidt mere beroliget i forhold til økonomien, siger Kim Christiansen, transportordfører fra DF.
- Prisen er faldet med syv milliarder kroner, og så har vi lagt fire milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, lyder ordførerens opsummering.
Socialdemokraternes transportordfører, Magnus Heunicke, er enig.
- Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden, siger han.
Med en estimeret tilbagebetalingstid på 36 år mod hidtil 39 år mener Heunicke, at man er på den sikre side.
- Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år, pointerer han.
Det står klart, at byggetiden for den 18 kilometer lange tunnel bliver forlænget med to år til otte et halvt år, hvilket gør byggeriet lidt billigere.
Men det er samtidig klart, at arbejdet tidligst kan gå i gang hen ad 2018 eller 2020. Det skyldes manglende tysk miljøgodkendelse.
Hans Chr. Schmidt siger efter mødet, at det vil kræve hårdt arbejde at få Tysklands godkendelse af det enorme anlægsarbejde i hus.
- Der skal holdes en fast hånd hele tiden, for den myndighedstilladelse er ikke noget, der bare lige kommer. Der skal kæmpes for det. Jeg skal på mandag mødes med den tyske minister for femte gang på syv måneder, og det skal blive ved, siger ministeren.
Partierne bag aftalen mødes igen 1. marts for at diskutere, om man trods forsinkelsen skal holde fast i de indgåede tunnelkontrakter, som skal bekræftes senest i maj. Det vil koste et pænt årligt millionbeløb til entreprenørerne at holde kontrakterne "varme".
/ritzau/