Hvis du de seneste dage har undret dig over folk i gadebilledet, som går rundt med deres smartphone fremme og et barnagtigt smil på læben, så er der muligvis tale om spilentusiaster, som er i gang med at fange pokémonner.
Således har den japanske spilgigant Nintendo netop udgivet app'en Pokémon Go, hvor fantasien blandes med virkeligheden.
App'en giver spillerne mulighed for at gå rundt i den virkelige verden og fange og træne de små figurer ved at holde mobilkameraet op.
App'en bruger telefonens gps og lægger et ekstra filter over skærmbilledet, så det ser ud som om, at pokémonnerne går rundt i gadebilledet.
Og spilentusiaster er langt fra de eneste, der jubler over den nye app. Det gør aktionærer i Nintendo angiveligt også.
Aktierne i den japanske spilvirksomhed er på blot to dage steget med 7,5 milliarder dollar - eller omkring 50 milliarder kroner.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
I fredags, to dage efter udgivelsen af Pokémon Go, var app'en blevet installeret på flere end fem procent af alle Android-enheder i USA.
Det vurderer analysevirksomheden SimilarWeb. Det er flere end den populære dating-app Tinder.
Samtidig bliver spillet i gennemsnit spillet 43 minutter om dagen, hvilket er mere tid, end brugere er på WhatsApp eller Instagram.
App'en er hidtil blevet udgivet i USA, Australien og New Zealand og snart følger andre lande, herunder Japan, som er et af verdens største spilmarkeder.
Selv om Pokémon Go først officielt bliver udgivet i Danmark i august, kan man allerede nu med en smule teknisk snilde downloade den til sin iPhone eller Android-smartphone. Det skriver blandt andet mobilsiden.dk.
På iPhones kræver det eksempelvis, at man skifter sit danske Apple-id ud med et amerikansk.
Pokémon, der er en forkortelse af Pocket Monster, betyder på dansk lommemonstre.
Det blev for 20 år siden lanceret som et videospil af Nintendo og senere tegneserie og blev hurtigt et hit blandt børn.
/ritzau/