Man skulle tro, at plastre, forbindinger og kanyler var en selvfølge på hospitaler i Danmark. Men sådan er det ikke på hospitalerne i Region Sjælland, skriver Ekstra Bladet.
Her oplever sygeplejersker og læger hver dag at løbe tør for remedier, som i sidste ende kan være livsvigtige for patienterne.
Det it-system, som sygehusene skal bestille vigtigt udstyr med, har nemlig i mere end et halvt år været fyldt med fejl.
- Nogle dage føler jeg nærmest, at jeg arbejder på et hospital i det gamle Østeuropa. Der er ikke en dag, uden at der mangler noget, siger en sygeplejerske til Ekstra Bladet.
Ledelsen i Region Sjælland er adskillige gange blevet gjort opmærksom på problemerne:
- På lagerområdet har fejl i systemet og skannere medført, at lagrene har måttet anvende manuelle procedurer til levering af varer til afdelingerne, står der i et nyt notat om sagen.
- Dette har givet mange forsinkelser og fejl i vareleverancerne til afdelingerne, lyder det i notatet.
Lars Onsberg Henriksen, der er koncerndirektør i Region Sjælland, siger, at driften lider under systemfejlene.
- Hele det forløb, vi har været igennem, har været meget pinefuldt for sygehusene og deres virksomhed, siger han til Ekstra Bladet.
- Og det har været rigtig svært, fordi vi arbejder med fejlbehæftede systemer, der giver en meget besværlig drift, tilføjer koncerndirektøren.
Hos IBM - der har leveret systemet - erkender pressekoordinator Karsten Stokking, at der har været problemer med systemet. Men firmaet arbejder tæt sammen med regionens medarbejdere for at løse fejlene, lyder det.
Mandag mødes den politiske ledelse i Region Sjælland for at diskutere it-problemerne, der først ventes at være helt løst om seks måneder.
/ritzau/